به گزارش اکوایران: سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و دارایی، به دنبال خروج ایران از ذیل توصیه بند هفت FATF، تصریح کرد: به دنبال نامه اعتراضی ایران و موافقت FATF با درخواست ایران برای رفع برخی محدودیت‌های مالی، ایران از ذیل توصیه شماره ۷ خارج شد و این امر به همه کشورها ایمیل و ارسال شده است.

خبر مرتبط
حذف ایران از ذیل توصیه شماره هفت FATF

اکوایران: کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) با حذف نام ایران از ذیل توصیه شماره هفت موافقت کرد.

وزیر اقتصاد در خصوص اقدام گروه FATF توضیحاتی داد: گروه ویژه دو دسته اقدام علیه ایران انجام داده که یکی لیست سیاه بود که همچنان ادامه دارد. اقدام دوم هم متکی بر قطعنامه‌های تحریمی علیه ایران بود که در قالب توصیه‌های موسوم به بند ۷ انجام می‌شد و به کشورهای عضو درباره اموال و دارایی‌های ایران توصیه‌هایی می‌شد.

او ادامه داد: از مهر ماه با خاتمه یافتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باید این توصیه‌های گروه FATF علیه ایران هم به پایان می‌رسید اما توصیه‌های این گروه در آبان ماه نشان داد که این گروه همچنان محدودیت‌ها علیه ایران را حفظ کرده است و ما اعتراض کردیم.

خبر مرتبط
خروج ایران از شمول توصیه هفت FATF به چه معناست؟

در 18 دی ماه امسال خبری منتشر شد مبنی بر اینکه رئیس شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرائم پولشویی و تامین مالی تروریسم در نامه ای به گروه ویژه اقدام مالی (FATF) خواستار آن شده تا نام ایران از ذیل توصیه 7 این گروه و سایر اسناد مرتبط این نهاد با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد حذف شود. در این نوشتار قصد داریم این موضوع را بررسی کرده تا ببینیم این اتفاق به چه معناست.

وی خاطرنشان کرد: پس از پذیرش اعتراض حقوقی ایران از طرف FATF، طی ایمیلی به تمام کشورهای عضو اعلام شد که جمهوری اسلامی ایران از ذیل توصیه بند ۷ گروه ویژه اقدام مالی خارج شد که این امر، ریسک مراودات تجاری با ایران کاهش خواهد یافت و به نفع تعاملات بین‌المللی ایران خواهد شد.