به گزارش اکو ایران، کروگمن، برنده جایزه نوبل در سال 2008، در یادداشتی در نیویورک‌تایمز گفته است بازار رمزارزها مشابه وضعیت مسکن آمریکا در سال 2008 است. در آن زمان بازار مسکن در این کشور به قدری افول کرد که جرقه بحران مالی جهانی را در سال 2007 و 2008 رقم زد.

کروگمن معتقد است اکنون هم بازار رمزارزها آشفتگی‌هایی مشابه 15 سال پیش را تجربه می‌کند. بحران مسکن در آمریکا مربوط به زمانی است که نرخ بهره بسیار پایین بود و قیمت مسکن روندی صعودی داشت. مردم برای دریافت وام به بانک‌ها هجوم برده بودند. اما به محض اینکه بازار به حد اشباع رسید، مالکان خانه‌ها، خودشان را در موقعیتی دیدند که نمی‌توانستند وام‌هایشان را بپردازند. حاصل این اتفاقات، ضررهای کلان به وام‌دهندگان بود.

اکنون کروگمن بر این باور است که وضعیتی مشابه را در بازار رمزارزها مشاهده می‌کنیم. البته کروگمن پیش از این بارها گفته بود که نسبت به رمزارزها خوشبین نیست. او معتقد است این فناوری مشکل جدیدی را حل نمی‌کند و به همین خاطر نسبت به آن مردد است.

به اعتقاد کروگمن، بازار رمزارزها به‌ویژه بیت‌کوین به شدت در برابر دستکاری‌های افراد و دولت‌ها، آسیب‌پذیر است. او حتی در توییتر خود گفته است دولت کره شمالی جزو بازیگران اصلی در بازار رمزارزهاست و این بازار را دستکاری می‌کند.

ارزش کل بازار رمزارزها براساس داده‌های به دست آمده از کوین‌گیکو، به زحمت به 1.7 تریلیون دلار می‌رسد. از نگاه این اقتصاددان، چنین ارزشی آنقدر زیاد نیست که بتواند تهدیدی سیستماتیک در دنیای اقتصاد محسوب شود.

قیمت بیت‌کوین و دیگر رمزارزها طی چند هفته اخیر، روندی نزولی را تجربه کرده‌است. قیمت بیت‌کوین در نوامبر به 69 هزار دلار رسیده بود و اکنون با ریزش 46 درصدی به حدود 37 هزار دلار رسیده‌است. ارزش بازار رمزارزها در اوج، روی هم رفته به 3 تریلیون دلار رسیده بود. اما اکنون این بازار در مسیری نزولی قرار گرفته‌است.