به گزارش اکوایران، شرکت خدمات مالی و بانکداری یوبی‌اس (UBS) در روز دوشنبه (3 اردیبهشت) اعلام کرد سرعت رشد سود سهام شش شرکت بزرگ تکنولوژی ممکن است طی چند ماه آینده از بین برود.

به نوشته رویترز، اقتصاددانان یوبی‌اس اعلام کرده‌اند رشد سود به دست‌آمده از هر سهم (EPS) در شرکت‌های اپل، آمازون، آلفابت، متا، مایکروسافت و انویدیا از 42/2 درصد در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی به ۱۵/5 درصد تا سه‎ماهه نخست سال 2025 کاهش پیدا می‌کند‌.

در مقابل، یوبی‌اس اعلام کرده دیگر سهام‌های تکنولوژی در مسیر ثبت عملکرد بهتر هستند‌. این شرکت سوئیسی پیش‌بینی کرده رشد سود به دست‌آمده از هر سهم این شرکت‌ها در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۵ میلادی به حدود ۲۶ درصد افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر EPS این شرکت‌ها در سه‌ماهه نخست سال جاری میلادی، 11/1 درصد اعلام شده است. این شرکت‌ها از دوران رونق مربوط به همه‌گیری کرونا به اندازه شرکت‌های بزرگ سود نبردند.

نمودار 1

شش شرکت بزرگ تکنولوژی که به عنوان ناقوسان بخش فناوری و سطح عملکرد شاخص اس‌اندپی ۵۰۰ شناخته می‌شوند، طی دو هفته آینده گزارش عملکرد سه‌ماهه خود را منتشر خواهند کرد.

از سوی دیگر، رشد بازده اوراق قرضه، داده‌های اقتصادی اخیر آمریکا که بالاتر از حد انتطار بوده‌اند و بلاتکلیفی پیرامون تصمیم بانک مرکزی آمریکا درخصوص کاهش نرخ بهره، بر سهام این غول‌های بخش فناوری تاثیر گذاشته است.

زمانی که همه‌گیری کرونا فروکش کرد و اقتصاد بازگشایی شد، سود این شرکت‌ها در سال 2022 به شکل منفی تحت تأثیر قرار گرفت که علت آن تقاضای در حال کاهش برای محصولات فناوری بود که باعث شد EPS نیز کاهش یابد. اما جهش سود غول‌های فناوری در سال ۲۰۲۳ در نتیجه کاهش هزینه‌های این شرکت‌ها و پیش‌بینی‌های ساده‌تر از عملکرد آینده آن‌ها بود‌.

نمودار 2