به گزارش اکوایران، عربستان سعودی از یک قرارداد تولید فولاد با یک شرکت چینی خبر داد. این توافق آخرین نمونه از همکاری رو به رشد بین عربستان سعودی و چین است.

بنابر گزارش المانیتور، شرکت نفت دولتی عربستان سعودی، آرامکو، و صندوق سرمایه گذاری عمومی این کشور، قرارداد میان سهامداران را با شرکت چینی باوستیل، برای ایجاد یک مجتمع تولید ورق فولادی در شرق عربستان سعودی امضا کردند. این سرمایه‌گذاری مشترک در شهر صنعتی راس الخیر مستقر خواهد شد. آرامکو در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت که آنها قصد دارند سالانه 1.5 میلیون تن فولاد با استفاده از گاز طبیعی تولید کنند.

عربستان سعودی و چین به سرعت در حال تقویت روابط خود هستند. در ماه مارس، چین میانجی توافق از سرگیری روابط بین عربستان سعودی و ایران بود. اواخر همان ماه، کابینه عربستان سعودی، پیوستن به سازمان همکاری شانگهای -به رهبری چین- در کنار روسیه و ایران را تصویب کرد.

دوستی بین دو کشور شامل تجارت انرژی نیز می‌شود. عربستان سعودی در ژانویه و فوریه امسال دومین تولیدکننده بزرگ نفت چین بود. موارد زیر برخی از تحولات قابل توجه بخش انرژی بین عربستان سعودی و چین در نزدیک به یک سال گذشته است:

مارس 2022: آرامکو برنامه خود را برای توسعه یک مجتمع پالایشگاهی و پتروشیمی در شمال شرقی چین نهایی کرد.

آگوست 2022: آرامکو و سینوپک یادداشت تفاهمی در مورد توسعه انرژی هیدروژنی و جذب کربن را امضا کردند.

دسامبر 2022 - شرکت انرژی سعودی ACWA در جریان سفر رئیس جمهور چین، شی جین پینگ به عربستان سعودی، قراردادهای استراتژیک با چندین شرکت چینی امضا کرد.

مارس 2023: آرامکو 10 درصد از سهام شرکت پالایش نفت چینی رونگشنگ را خرید.

دوستی عربستان سعودی با چین می‌تواند برای ایالات متحده نگران کننده باشد. این پادشاهی به طور سنتی خود را با ایالات متحده متحد همراه می‌کرد، اما اکنون به دنبال روابط بهتر نه تنها با چین، بلکه با روسیه و ایران نیز هست. عربستان سعودی و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس همچنین در نظر دارند به جای دلار آمریکا، قیمت فروش نفت به چین را به یوآن تعیین کنند.