به گزارش اکو ایران، روند سپرده‌های بین بانکی در کشور در مجموع استان ها 8.4 درصد نسبت به پایان سال گذشته افزایش پیدا کرده و نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان شد.

بررسی این شاخص به تفکیک استان ها نیز در اولین ماه تابستانی امسال نشان می دهد حجم کل سپرده ها در تهران به سه هزار و 207 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

به گفته بانک مرکزی یکی از علل مهم  بالا بودن رقم تسهیلات وسپرده ها در استان تهران استقرار دفاتر بسیاری از شرکتها ومؤسسات تولیدی سایر استانها در استان تهران بوده وعمده فعالیتهای بانکی آنها ازطریق شعب بانک‌ها و مؤسسات اعتباری استان مذکور انجام می شود.

سهم 50 درصدی تهران در مانده سپرده های بانکی کشور

نسبت سپرده های بانکی به کل این شاخص در کشور برابر با 53.51 درصد بوده و سهم باقی استان ها مجموعا کمتر از نصف بوده است.

در ادامه دومین رکورد در این بازه را استان اصفهان رقم زده که برابر با 310 همت بوده و سهمی 5.2 درصدی را در کل کشور داشته است. کمترین سهم در مانده سپرده های بانکی کشور را نیز کهگیلویه و بویر احمد داشته که با حجم 16 هزار و 550 میلیارد تومان برابر با 0.28 درصد بوده است.

سپرده بانکی

سهم 60 درصدی تهران در تسهیلات دهی بانکی کشور

در مقابل رقم دیگری که بانک مرکزی در خصوص روند آن پرده برداشته تسهیلات دهی بانکی در کشور به تفکیک استان های کشور است. در این شاخص مشاهده می شود حجم تسهیلات دهی بانک ها در کل و به تفکیک هر استان درچه سطح بوده است؟

این رقم در پایان تیر ماه برابر با 4 هزار و 362 هزار میلیارد تومان بوده که در مقایسه با اسفند 1400 در حدود 5.3 درصد رشد پیدا کرده است. بررسی استانی این شاخص اما نشان می دهد تسهیلات‌دهی بانکی در تهران برابر با 2 هزار و 640 هزار میلیارد تومان بوده که سهمی 60 درصدی را از کل داشته است.

بنابراین مجموع تسهیلات دهی بانک ها در سایر استان ها برابر با 40 درصد کل این شاخص در کشور بوده است.

اصفهان به عنوان دومین رکورد دار در این بازه زمانی حجمی 181 هزار و 670 میلیارد تومانی داشته که 4.16 درصد از کل در ایران بوده است. در حالی که کمترین سهم مربوط به البرز و مناطق تجاری بوده که به ترتیب برابر با 1.32 درصد و 0.67 درصد به ثبت رسیده است.

سپرده بانکی