به گزارش اکوایران، روند بسط پول در بازار شبانه همچنان در سطح 90 همتی قرار دارد. 

بررسی آمارهای به ثبت رسیده از این شاخص در بسط و جذب نقدینگی در این بازار نشان می دهد در سال جاری با وجود آن که روند عرضه اوراق از سوی بانک ها به بانک مرکزی مسیری صعودی گرفته اما درصد موافقت بانک مرکزی با آن ها در حال کمتر شدن بوده است.

افزایش سطح نیاز بانک ها

به طور کلی در بازار باز بانک ها می توانند اوراق بدهی را به بانک مرکزی عرضه کرده و و این نهاد نیز با توجه به شناخت خود و تحلیل وضعیت نقدینگی بانک ها با هر میزان از آن که صلاح می داند موافقت کند.

اصطلاحا آن را نرخ پذیرش اوراق در بازار باز می نامیم. این نرخ به همراه نرخ سود و تاریخ سررسید وام دهی در این بازار از جمله مواردی است که به طور کامل تحت نظر بانک مرکزی صورت می گیرد.

در همین رابطه در بازار باز در هفته های اخیر مبلغی که نهادهای مالی به بانک مرکزی پیشنهاد داده اند روند صعودی داشته و در هفته پایانی فروردین ماه به سطح  97 هزار و 160 میلیارد تومان رسیده که در تاریخ برگزاری بازار باز بی سابقه بوده است.

به عبارت دیگر سیر صعودی نیاز بانک ها همچنان افزایشی است.

این در حالی است که در هفته های سال 1401 پذیرش بانک مرکزی از این اوراق اندکی کاهش پیدا کرده است.

بازار باز

پیش از این در هفده هفته منتهی به پایان سال 1400 نرخ پذیرش اوراق توسط بانک مرکزی در این بازار برابر با 100 درصد بوده که در شروع سال جدید این روند به پایین تر از 100 درصد رسیده است

به طور مثال در آخرین هفته برگزاری بازار باز در فروردین ماه 1401 نرخ پذیرش اوراق بدهی به 96.64 درصد رسیده که کمترین میزان آن در پنج ماه گذشته بوده است.

به عبارت دیگر سیاست بانک مرکزی در بازار باز در این هفته ها در مقایسه با قبل تطبیق کمتری داشته و این نهاد اصرار کمتری در چینش سیاست خود بر مسیر نیاز بانک ها دارد. البته 4 واحد درصد کمتر.

با این حال بررسی روند بسط پول در این بازار نشان می دهد هنوز سطح تزریق نقدینگی در این بازار در شرایط انبساطی بی سابقه ای قرار داشته که نشان از تداوم در سیاست انبساطی بانک مرکزی در این بازار داشته است.

بازار باز