به گزارش اکوایران؛ ارزیابی های صورت گرفته از روند صادرات ایران در 8 ماه سال جاری نشان از تداوم مشارکت منفی عراق در صادرات به ایران دارد. براساس آمار گمرک عراق از میان 20 کشور با مشارکت منفی در ارزش صادرات توانست بیشترین مشارکت منفی در صادرات ایران را به خود اختصاص دهد. قرار گرفتن عراق در میان 20 مقصد صادراتی با مشارکت منفی در حالی ثبت شده که عراق یکی از شرکای استراتژیک ایران محسوب می شود و منفی شدن روند صادرات به این کشور قابل توجه است. طی ماه‌های اخیر روند مبادلات تجاری میان ایران و عراق کاهشی بوده است. صادرات ایران با احتساب صادرات گاز به عراق در 8 ماه سال جاری 4 میلیارد و 665 میلیون دلار بوده و با این شرایط عراق سهمی منفی 10 درصد در صادرات به لحاظ ارزشی داشته و به لحاظ وزنی هم تاثیر منفی 4.7 درصدی در صادرات را ثبت کرده است. طی ماه‌های اخیر روند مبادلات تجاری میان ایران و عراق کاهشی بوده   فعالان اقتصادی معتقدند، نبود ثبات قوانین یکی از عمده دلایل افت صادرات به عراق محسوب می شود. یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات که فعالان این بازار به آن اشاره می کنند به کاهش صادرات گاز و بنزین مربوط می‌شود.

در جایگاه دوم کشورهای که بیشترین مشارکت منفی در صادرات ایران داشته‌اند کشور ترکیه قرار دارد. سهم این کشور در صادرات ایران به لحاظ ارزشی منفی 7.5 بوده و به لحاظ ارزشی بوده  هم افتی 1.2 درصدی داشته است. در جایگاه بعدی کشورهای افغانستان، غنا، اندونزی و ازبکستان قرار دارند بشترین سهم در افت صادرات ایران داشته اند. 

منفی

کشورهای با مشارکت مثبت

اما در میان 20 مقصد صادراتی با بیشترین مشارکت مثبت کدام کشور در جایگاه اول قرار داشته است؟ براساس داده های اعلام شده از سوی گمرک «چین» در جایگاه اول قرار دارد، داده ها حکایت از آن دارد که چین سهمی 4.3 درصدی در مشارکت مثبت صادراتی در مدت زمان مورد بررسی با ایران داشته است. براساس دادهای اعلام شده مجموع صادرات ایران به کشورهای با مشارکت مثبت در مجموع صادرات 17.7 میلیارد دلاری ایران به آنها و مشارکت 14.7 واحد درصدی این مقاصد در رشد صادرات این کشورها با ایران صورت گرفته است.   

در جایگاه دوم «امارات متحده عربی» با مشارکت 3.3 درصدی و عمان با مشارکت 1.2 درصدی قرار دارند.

مثبت