طرح شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس به مجتمع صنعتی چادرملو

این طرح از مجتمع مس سرچشمه کرمان تا صنایع فولادی در منطقه اردکان استان یزد ۳۷۰ متر طول داره و از طریق انشعابی به طول ۱۵۰ کیلومتر به مجتمع چادرملو میرسد.  آب انتقالی به این منطقه ۲ مترمکعب بر ثانیه از طریق لوله هایی به قطر ۱۰۰۰تا ۱۲۰۰ میلیمتر  انجام میشود و ۷ مخزن ۱۱۰ هزار مترمکعبی هم برای ذخیره سازی آب احداث شده که برای سالها تامین کننده آب پایدار برای صنایع خواهد بود.

یکی از ویژگی های این طرح این است که، موفقیت این پروژه تنها به انتقال آب شیرین به فلات ایران و شرق کشور خلاصه نمیشود بلکه موضوع مهم و در واقع دستاورد این طرح عظیم انتقال فناوریست. نزدیک به ۱۹۰ شرکت سازنده و پیمانکار توانمندی های خودشان را در این طرح آشکار کردند و به گفته مدیرعامل شرکت چادرملو اکنون توان فوق العاده ای برای ساخت قطعات مورد نیاز از جمله ابر پمپ ها وجود دارد و قرار است ساخت اجزای آب شیرین کن هم داخلی سازی شود که مقدمات آن هم در حال اجراست.

تقی زاده در ادامه صحبت هایش به این اشاره کرده که با سرمایه گذاری شرکت های بزرگ سود آور و بخش خصوصی، نه تنها عمران و آبادانی کشور سرعت میگیرد بلکه باری هم از روی دوش دولت برداشته میشود.