این واکسن که حرف و حدیث‌های مختلفی پیرامون آن وجود داشت در مرداد ماه سال جاری توسط وزارت بهداشت روسیه تایید شد و حالا در راه ایران است.

 

دو واکنش متفاوت به واکسن اسپوتنیک وی

بالاخره پس از مدتها انتظار اولین محموله واکسن کرونا امروز وارد کشور میشود؛ واکسنی که دو برخورد متفاوت با آن شد.  در برخورد اول، گروهی از پزشکان و اعضای نظام پزشکی به دلیل عدم تایید این واکسن از سوی نهادهای معتبر علمی اعلام کردند اعتبار این واکسن برای ما مشخص نیست و آن را نمی‌زنیم.

در برخورد دوم اما پس از تایید اثرگذاری بالای این واکسن از سوی نهادهای معتبر علمی، امیدهایی از ورود واکسن اسپوتنیک وی زنده شد.

حالا آن طورکه سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفته، پروازی که واکسن روسی را به ایران می‌آورد از مبدا کشور روسیه بوده و حدود ساعت ۳ و ۴۰ دقیقه بعد ازظهر امروز پنجشنبه در فرودگاه امام به زمین مینشیند.

 

واکسن روسی چه مسیری را تا تایید طی کرد؟

اسپوتنیک وی نخستین واکسن ضدکرونای روسیه است که توسط مرکز ویروس شناسی گامالیا وابسته به وزارت بهداشت این کشور در مسکو ساخته شده است و حرف وی (v) بعد از اسپوتنیک،  همان حرف اول کلمه انگلیسی victory (ویکتوری) به معنای پیروزی است.

این واکسن در مرداد ماه امسال در این کشور تایید شد و ولادیمیر پوتین , رئیس جمهور روسیه گفته بود یکی از دخترانم این واکسن را دریافت کرده و مشکلی نداره.

آن طور که در نشریه لنسنت منتشرشده، نتایج مرحله آخر آزمایشی واکسن اسپوتنیک روسیه نشان میدهد این واکسن بی خطره و اثر بخشی آن ۹۱.۶ درصده است. این آزمایش روی بیش از ۲۰ هزار نفر انجام شده و در بین افراد دریافت کننده واکسن فقط ۳ مورد مرگ مشاهده شده که آنها بیماری زمینه ایی داشتند و اینطور که بنظر میرسد این واکسن در رده واکسن های تایید شده ای مثل فایزر- بایون تک و مدرنا قرار میگیره.