به گزارش اکوایران ،تهرانی ها هنوز هم از وضعیت نظافت شهر گلایه دارند. جوی های پر از موش و زباله هایی که در اطراف مخازن همیشه پر،پخش و پلا هستند.مرداد امسال رضا محمدی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در جلسه بررسی چالش‌ها و معضلات نگهداشت و تنظیف شهر تهران که با حضور زاکانی شهردار تهران برگزار شده بود اعلام کرده بود: وضعیت نظافت و نگهداشت شهر مطلوب و در خور شأن شهروندان نیست و باید با همت و کوشش چهره شهر بهتر شود و  مردم تغییر و تحول در نظافت و پاکسازی شهر را احساس کنند.

محمدی در ادامه صحبت های خود با اشاره به این موضوع که حوزه پسماند شهر در سال ۱۳۸۶ مکانیزه شد،یادآور شده بود: با توجه به بعضی از  بی‌توجهی‌های گذشته فضای کار به سمتی رفته که وضعیت ماشین آلات مطلوب نیست و در حداقل قرار گرفته است. باید تمامی مخازن زباله و اطراف آنها شستشو و گندزدایی و تعمیر و نوسازی مخازن فرسوده انجام شود وشهروندان باید بعد از مدتی تغییر در سطح نظافت و رفت و روب را احساس کنند و با برنامه ریزی چندماهه به سطح قابل قبول و مطلوبی برسیم.

هرچند که برخی از مدیران حوزه خدمات شهری چندان با سخنان مدیر عامل جدید پسماند موافق نبودند. حسین نظری  معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری معتقد بود:‌شهرداری تهران در بحث نگهداشت به‌دنبال تحول و بهبود وضعیت است اما اینکه بگوییم وضعیت نگهداشت زیر صفر بوده درست نیست. چند طرح نگهداشت از سال قبل اجرا شده و وضعیت نگهداشت شهر در مقایسه با شهرهای دنیا در وضعیت بسیار خوبی است. آن‌چه ایده‌آل است بسیار بهتر از وضعیت کنونی است و تلاش می‌کنیم روزبه‌روز وضعیت نگهداشت شهر بهتر شود و به وضعیت مطلوب برسد.

دو ماه از تلاش های مدیریت شهری برای تمیز شدن معابر پایتخت می گذرد اما هنوز ثمره این تلاش ها دیده نشده است .

رضا محمدی در پاسخ به پیگیری خبرنگاران درخصوص وعده تمیز تر شدن تهران می گوید :  در این زمینه اقدامات زیرساختی را آغاز کردیم از جمله این که قراردادهای سازمان پسماند تجمیع شده است و قراردادها را از پهنه ناحیه به منطقه رساندیم و امیدواریم تا پایان مهرماه چاپ آگهی را انجام دهیم و قراردادها را با شرایط جدید و با فهرست بهای سازمان برنامه دنبال کنیم.

وی ادامه می دهد: تحولات زیرساختی در جمع‌آوری پسماند، با تغییر شرایط قراردادها ایجاد خواهد شد، اگر برای بررسی وضع موجود به سامانه‌های کنترلی شهرداری تهران مراجعه کنیم، می‌بینیم که در دهه سوم شهریورماه پیام‌ها و درخواست‌های مردمی با موضوع نظافت نسبت به دهه دوم ۳۰ درصد کاهش یافته و از ۱۲ هزار پیام به هشت هزار پیام رسیده و خوشبختانه روند رو به بهبودی است.

محمدی اضافه می کند: اصلی‌ترین شاخص‌های عملکردی ما به قراردادها برمی‌گردد، با این تغییرات، وضعیت بسیار مطلوبی را شاهد خواهیم بود.

 کاهش پیام های شهروندان در حوزه نظافت مورد تاکید شهردارتهران هم هست . شهردار تهران گفت پیام‌های مردمی در حوزه نظافت شهر در سامانه 137 کاهش پیدا کرده و این نشان‌دهنده افزایش رضایت عمومی است.او درخصوص گلایه‌مندی برخی اعضای شورای شهر تهران از وضعیت نظافت پایتخت که براساس بازدیدهای میدانی در برخی از مناطق مطرح می‌شود، می گوید:اعضای شورای شهر هم تذکر داده‌اند و هم تشکر کرده‌اند، چرا بخش تشکر را نمی‌گویید؟

شهردار تهران درخصوص اینکه برخی مدیران حوزه خدمات شهری هم به وضعیت نظافت شهر انتقاد داشتند و معتقد بودند که باید سطح نظافت ارتقا پیدا کند نیز توضیح می دهد : انتظار ما افزایش ارتقای کیفیت خدمات‌رسانی است و باید سطح خدمات و نظافت افزایش پیدا کند. ما به وضعیت موجود راضی نیستیم و باید به نقطه بالاتر برسیم، البته به معنای این نیست که وظایف این حوزه به درستی انجام نمی‌شود بلکه انتظارات ما افزایش سطح خدمات است، «پیام‌های مردمی درخصوص نظافت شهر به سامانه 137 کاهش پیدا کرده که این نشان دهنده افزایش رضایتمندی عمومی است و بازدیدهای میدانی هم نشان می‌دهد سطح خدمات در این حوزه بهتر شده است.

 با این وجود باز هم در گزارش های میدانی برخی از اعضای شورای شهر یکی ازچالش اصلی محلات نظافت است .

ناصرامانی عضو شورای شهر تهران در گزارش اخیرش از محله جوادیه در منطقه 14 گفته بود : وضعیت نظافت به ویژه لایروبی جوی‌ها، نگهداری و شست‌و‌شوی مخازن ضعیف است و به صورت طبیعی جولان حیوانات موزی را به دنبال دارد و مردم از کارآمد نبودن طعمه‌گذاری برای این حیوانات و تاثیر آن در کاهش جمعیت‌شان شکایت دارند و راهکار موثرتری از مدیریت شهری توقع دارند. مردم می‌گویند موش‌های تهران واکسینه شده‌اند و با طعمه‌گذاری جمعیت‌شان کنترل نمی‌شود و باید یک فکر اساسی برای موش‌ها در تهران کنند. البته این مشکلی است که در همه کلان شهرهای دنیا وجود دارد و خاص تهران نیست؛ اما به عنوان یک گلایه مردم ناچاریم بگوییم و واقعیتی است که وجود دارد. شهرهایی مثل پاریس و نیویورک هم با بحث جولان موش ها مواجهند. وقتی زباله جمع می‌شود و جوی‌ها لایروبی نمی‌شوند به طور طبیعی موش هم پیدا می‌شود. با واگذاری مسئولیت تنظیف شهر به سازمان مدیریت پسماند مدتی است ناظرین این سازمان در مناطق حضور دارند و از طریق نظارت میدانی و کنترل عملکرد پیمانکاران خدمات شهری تلاش می‌کنند شرایط را بهبود ببخشند؛ اما باز هم شرایط مناسب نیست.

گزارش آماری پر‌درخواست ترین پیام‌های شهروندان از سامانه 137 در شش ماهه اول سال 1402 نشان می‌دهد 10 موضوع پر درخواست مردم از شهرداری به ترتیب عبارت است از نظافت معابر و کوچه‌ها، لایروبی جوی‌ها، جمع‌آوری زباله و ضایعات، آلودگی صوتی و محیطی ناشی از ساخت و ساز، ترکیدگی لوله آبیاری باغچه‌ها،  سد معبر دستفروشی و وانت‌ها،‌ طعمه‌گذاری موش‌ها،‌ جمع‌آوری خاک و نخاله، آبیاری درختان و باغچه‌ها و فضای سبز و در نهایت رفع خطر درختان خشک و در حال سقوط. یعنی به جز رفع آلودگی ناشی از ساخت و ساز، 9 درخواست مردم از سامانه 137 عموماً به نگهداشت شهر بر می‌گردد؛ همان چیزی که همیشه در گزارش‌های محله‌گردی به آن اشاره می کنم و مردم این را به عنوان خواسته اول خود مطرح می‌کنند و شهرداری هم این موضوع را قبول دارد و در سامانه 137 به عنوان گزارش رسمی منتشر می‌کند.

ناصرامانی عضو شورای شهر تهران درخصوص کاهش پیام های مردمی با موضوع نظافت  به اکو ایران می گوید: شاید مردم این قدر زنگ می زنند و نتیجه نمی گیرند دیگر به 137 زنگ نمی زنند .تماس نگرفتن با سامانه 137 نشانه رضایت مندی کامل از نظافت شهر نیست .اشکالاتی که در یکی ازگزارش های محله گردی هایم مطرح کردم هنوز هم وجود دارد البته شهرداری تلاش می کند ، اما مشکلات همچنان وجود دارد  در بازدید اخیرم از یکی از محلات تهران باز هم سطل های زباله کثیف بود و در جای خودش قرار نداشت و جوی های آب پر از زباله و موش بود .

او ادامه می دهد : ظاهرا سازمان مدیریت پسماند اقداماتی کرده است و ناظرانی را مستقیم به مناطق اعزام کرده و برای هر  چند منطقه یک ناظر مشخص شده که  کمک می کند به نظارت بیشتر به پیمانکاران و رسیدگی دقیق تر به صورت وضعیت پیمانکاران  که امیدواریم وضعیت را بهتر کند .

امانی اضافه می کند: نمی گوییم شهرداری به این وضعیت بی تفاوت است اما هنوز اول کار است و نتیجه این تلاش هنوز در محلات محسوس نیست امیدواریم یکی دو ماه دیگر تغییر روش مدیریت مناطق و محلات به تمیزی بیشتر شهر ختم شود اما هنوز برای ارزیابی زود است .