علی اصغر قائمی عضو شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور یکصد و سی و چهارمین جلسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، به عنوان نقطۀ کانونی مدیریت و ارائۀ خدمات فاوا از درجۀ اهمیت بالائی در مدیریت شهری برخوردار است، گفت: تغییر متناوب مدیریتی و عدم ثبات مدیریتی در فاوا از جمله مهمترین مشکلات این سازمان است و هربار سرپرست برای آن انتخاب می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر سومین سرپرست آن سازمان پس از تأخیر زیاد در انتصاب اول، انتخاب شده است از سویی دیگراستاندارد این سازمان متأسفانه به شدت افت کرده است و ممکن است مشکل ساز باشد.

قائمی در تشریح مشکلات سازمان فاوا تصریح کرد: انتصاب افرادی در هیئت مدیرۀ آن سازمان که هیچ تجربه و تخصصی در حوزۀ فاوا ندارند و سابق بر این صرفاً در زمینۀ مدیریت منابع انسانی فعالیت داشته است از مهمترین چالش هایی است که گریبان این سازمان را گرفته است.

وی افزود: ورود افراد خاص که بدون هیچ سمت و منصبی در مجموعه فاوا دخالت می‌کنند و اجازه نمی‌دهند کار پیش رود و تعیین تکلیف هیأت مدیره سازمان بدون تخصص و تجزیه از جمله دیگر مشکلات است.

قائمی اظهار داشت: عدم اختصاص نقدینگی مورد نیاز جهت بهبود زیرساخت‌های امنیتی؛ به عنوان مثال عدم تعیین تکلیف خریداری (PAM) و (WAF) که موجبات آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ها و خدمات نرم‌افزاری آن سازمان را فراهم ساخت که ریشۀ در همان انتصابات و دخالت افراد بی ربط دارد.

عضو شورای شهر تهران افزود: انباشت دائم و مستمر مطالبات پیمانکاران و تأمین‌کنندگانی که صورت وضعیت آنها مورد تأیید ناظران فنی قرار گرفته است موجب قصور در انجام تعهدات، افت شدید کیفیت خدمات، عدم تمایل به ادامۀ همکاری یا در مواردی اقالۀ قرارداد همکاری با سازمان فاوا شده و انتشار اطلاعات بدحسابی و تأخیر شدید فاوا در پرداخت در بازار این صنعت باعث از بین رفتن اعتبار این سازمان و عدم تمایل سایر پیمانکاران و تأمین‌کنندگان در همکاری نیز شده از دیگر چالش های جدی این سازمان است.

وی با بیان اینکه خرداد ماه امسال سازمان فاوا مورد حمله سایبری قرار گرفت، گفت: هنوز با گذشت زمان هنوز دو قلم تجهیزات تهیه نشده است و این موضوع منجر به ورود آسیب می‌شود.

قائمی یادآور شد: عدم توجه کافی به کارکرد تجهیزات، نوع و کاربرد آنها، عمر مفید و تغییرات در تکنولوژی تجهیزات، نقش آنها در کیفیت سرویس‌ها در کنار عدم تصمیم‌گیری در خرید و تهیۀ به‌موقع از بازار که نوسانات قیمت نیز به این مشکل افزوده است.

وی گفت: اگر به تمدید نرم افزارها بی توجهی شود نقاط آسیب پذیری زیاد خواهد شد و در زمان حمله سایبری یکسری تجهیزات امانی از سایر نهادها گرفته شد و هنوز برخی از آنها تأمین نشده است و این ضعف منجر به بروز دوباره آسیب می‌شود.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: خارج از اصول فنی و نظارت سازمان سامانه‌هایی ایجاد می‌شود و بی انگیزگی و عدم پرداخت حق و حقوق قانونی منجر به مهاجرت نیروها به مجموعه‌های دیگر شده است.