به گزارش اکوایران، تب بازار ارز در این هفته فروکش کرد، اکوایران در ابتدا اخبار مهم و اثرگذار بر بازار ارز را در طول هفته جاری بررسی می‌کند و در ادامه بازدهی بازارها بررسی خواهد شد.

سودای جدید برای نقدینگی

تعطیلات سال نوی چینی آغاز شد و آتش درهم در این هفته با کاهش تقاضا فروکش کرد. دلار تهران تمام مسیری که در هشت روز رفته بود در دور روز ابتدایی هفته عقب نشست. استقبال از گواهی سپرده خاص به قدری بالا بود که در ابتدای این هفته در بسیاری از بانک‌ها سپرده پذیری تکمیل شد و عده‌ای هم موفق به سپرده‌گذاری نشدند.

در روز یکشنبه یک‌خبر هم از پیش‌فروش خودروهای وارداتی به بازار مخابره شد، سپرده‌پذیری برای گواهی سپرده خاص و ثبت‌نام برای خودروهای وارداتی دو خبری بودند که حواس بازار را از دلار پرت کردند و سودای جدیدی برای نقدینگی پیدا شد.

دلیل رشد دلار عامل اقتصادی نبود؟

رییس کل بانک مرکزی هم در روز یکشنبه گفت با کاهش تنش‌های سیاسی نرخ دلار کاهش می‌یابد، او همچنین از پیش فروش ارز برای ایجاد اطمینان خاطر در مورد نرخ ارز سخن گفت.

در روز دوشنبه خبر آمد که معاون بانک مرکزی عراق خطاب به اداره کل بانک ملی ایران نوشته با توجه به ضرر و زیان شعبه این بانک در عراق و محدود بودن فعالیت این بانک و عدم امکان فعالیت یا گسترش آن، مجوز بانک ملی ایران در عراق ابطال شده‌است.

ایبنا رسانه نزدیک به بانک مرکزی درباره این خبر اعلام کرد که پیگیری بانک مرکزی نشان می دهد که بانک ملی در عراق حدود دوسال است که هیچ نقل و انتقالی نداشته که الان خبر تعطیلی آن بتواند در روابط تجاری دو کشور موثر باشد. یحیی آل اسحاق رییس اتاق ایران و عراق هم اعلام کرد که در عراق سه بانک ملی، پارسیان و تعاون اسلامی داشتیم و خبر منتشر شده خبرسازی توسط سودجویان است.

وزیر اقتصاد در روز سه‌شنبه اعلام کرد که بر اساس تحلیل کارشناسان بانک مرکزی افزایش نرخ دلار عامل اقتصادی ندارد.

آتش درهم فروکش کرد

در این هفته با فروکشِ آتش درهم، دلار هم کاهش پیدا کرد، معامله‌گران معتقد بودند که اگر عرضه درهم به قدر کفایت باشد و پتروشیمی‌ها به عرضه خود ادامه دهند بازار قابل کنترل خواهد بود و می‌تواند به روند نزولی ادامه دهد.

IMG_20240209_111040_428

حباب درهم که به عنوان دماسنج هیجان در بازار ارز شناسایی می‌شود در این هفته یک کف جدید را در بازه شش ماهه ثبت کرد و به منفی ۱۷۸ تومان رسید. این مسئله تایید می‌کند که میزان عرضه درهم در بازار ارز افزایش پیدا کرده و قدرت بازارساز مانند آنچه در گذشته در دیدبان پیش‌بینی شده‌ بود در عرضه درهم افزایش یافته است.

بیشترین مقدار حباب درهم در بازه هفتگی در روز شنبه در محدوده ۵۴۱ تومان بوده است و فاصله سقف و کف حباب درهم در این هفته حدود ۷۲۰ تومان بوده که نشان می‌دهد هیجان در معاملات این هفته وجود داشته است.

حباب درهم در روزهای پایانی هفته منفی شد و میانگین هفتگی حباب درهم در کانال ۲۰۰ تومانی جای گرفت که نشان می‌دهد بازارساز در این هفته کنترل بازار ارز را از کانال درهم در دست گرفته است.

دلاری تهران در پایان این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل کاهش یافت و خریداران و دارندگان دلار در این هفته زیان ۳.۷ درصدی را متحمل شدند.

کف جدید حباب سکه

حباب سکه در این هفته یک رکورد کاهشی ثبت کرد، خبر عرضه سکه‌های بانک مرکزی تاثیر خود را بر حباب سکه گذاشت چرا که با عرضه شمش طلا در مرکز مبادله اطمینان از منابع کافی ارز و طلا وجود دارد و همین مسئله موجب کاهش حباب سکه تا کانال ۱۴ درصدی در روز شنبه شد این سطح حباب کمترین میزان حباب سکه از ابتدای سال جاری است. در ادامه حباب سکه به مرور افزایش یافت و همین مسئله باعث شد که دارندگان سکه کمتر از دارندگان دلار آمریکایی ضرر کنند و زیان هفتگی ۲.۳ درصدی را ثبت کنند.

IMG_20240209_111046_054

در این هفته دارندگان ربع سکه بیشترین زیان را ثبت کردند و ارزش دارایی آن‌ها ۵.۹ درصد کاهش یافت، معامله‌گران طلای آب شده هم با کاهش ۴.۵ درصدی ارزش دارایی خود مواجه شدند.

بازدهی بازار ارز و طلا در این هفته منفی شد و این کاهش تا جایی ادامه پیدا کرد که کام خریداران ارز و طلا در هفته قبل را تلخ کرد و کسانی که در سقف هفته قبل اقدام به خرید کرده بودند دچار زیان شدند.