به گزارش اکوایران، بازار سرمایه روز قبل رشد محدودی را تجربه کرد ولی شاخص هم‌وزن هم به مقدار محدودی منفی شد. این مسئله نشان می‌دهد، هرچند محدود، ولی روز گذشته شرایط شاخص‌سازها بهتر از نمادهای کوچک بازار سرمایه بوده است.

در ابتدای هفته گروه خودرو کنترل بازار سرمایه را در دست داشت و انتظارات افزایشی به خاطر شایعات مربوط به عرضه خودرو به قیمت حاشیه بازار تقویت شده بود. همین مسئله باعث شده بود تا سهام کوچک‌مقیاس با رهبری لیدر سنتی شرایط بهتری را تجربه کند. شاخص کل هنوز در کانال دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی گرفتار است و روز قبل، شاخص‌‌سازها شرایط بهتری را تجربه کردند.

ارزش معاملات خرد در روز قبل بهبود پیدا کرد و به بالاترین مقدار خود از دهم دیماه رسیده بود.‌

سیگنال لحظه آخری صندوق‌های بورسی

علاوه بر بهبود ارزش معاملات خرد در روز قبل، صندوق‌های بورسی نیز خوب پیش رفتند و رنج مثبت صندوق‌های اهرمی وابسته به سهام مورد توجه قرار گرفت‌. اتفاقی که بازار سرمایه غالبا از آن به عنوان سیگنال افزایشی یاد می‌کند و می‌تواند به انتظارات افزایشی شاخص کل در ابتدای روز جاری کمک کند. در روز قبل صندوق بورسی اهرم، توان، جهش، شتاب و موج رنج مثبت زدند و اختلاف آخرین قیمت و قیمت پایانی این صندوق‌ها به بیش از یک درصد رسید‌.

حال صندوق‌های طلا بهتر بود

در حالیکه قیمت سکه و طلا در بازار آزاد بهبود پیدا کرده ولی در بورس شرایط بهتری برای سکه رقم خورده است. روز قبل قیمت سکه رفاه بالاتر از قیمت سکه امامی قرار گرفت و صندوق‌های طلا در بورس رشد بهتری را نسبت به طلا و سکه تجربه کردند.

به نظر می‌رسد ریل‌گذاری سیاست‌گذار برای جذب نقدینگی به صندوق‌های طلا بی‌تاثیر در رشد بیشترصندوق‌های طلا نسبت به طلا و سکه و جذب نقدینگی به صندوق‌های طلا در معاملات روز گذشته نبوده است.

مقاومت مهم و سرسخت دلار

روز قبل دلار و طلا با یکدیگر افزایش پیدا کردند. بررسی‌ تکنیکال نمودار دلار نشان می‌دهد که دلار تهران در محدوده ۵۲ هزار و ۱۰۰ تومان یک مقاومت بسیار مهم دارد که از نوزدهم مهرماه موفق به تثبیت بالای آن نشده‌است. محدوده ۵۲ هزار و ۵۰۰ تا ۵۲ هزار و ۸۰۰ هم سقف خط روند مقا‌ومتی دلار است که دلار تهران از ابتدای سال‌جاری نتوانسته بالای آن تثبیت شود.

حباب درهم منفی شد

قیمت درهم در معاملات روز قبل رشد کرد ولی در ادامه پس از بسته شدن معاملات درهم قیمت دلار به رشد خود ادامه داد و حباب درهم با احتساب آخرین قیمت معامله دلار در روز قبل منفی شد. آخرین بار حباب درهم در هفتم آبان سال جاری منفی شده بود.