به گزارش اکوایران، معامله‌گران می‌گویند دلار شنبه کف زد، یکشنبه سقف. از نظر  معامله‌گران روند یکشنبه معکوس شنبه بود فقط با سرعت پایین‌تر.

قیمت دلار هرات در 50 هزار و 950 تومان شروع به کار کرد و با افزایش تا 51 هزار و 300 تومان بالا رفت ولی نتوانست از این مرز عبور کند. بازار ارز هرات در نهایت در 51 هزار و 200 تومان بسته شد. قیمت هرات در پشت خط از نرخ بسته شده هم پایین‌تر رفت و در حوالی 51 هزار و 150 تومان در معامله بود.

قیمت درهم در 14 هزار و 60 تومان بازگشایی کرد و با افزایش در 14 هزار و 90 تومان بسته شد. قیمت سکه در 29 میلیون و 250 هزار تومان بازگشایی کرد و با افزایش تا 29 میلیون و 500 هزار تومان بالا رفت اما جانی نداشت و در حوالی 29 میلیون و 400 هزار تومان کار خود را به پایان رساند. این درحالی بود که سکه فردایی با کاهش به کف کانال 30 میلیون تومانی نزدیک شد.

لیدر جدید بازار

گروهی از معامله‌گران معتقد بودند که سکه فردایی لیدر بازار است و بازارهای دیگر الکی بالا رفتند. آن‌ها با همین جو کاهش سکه، مدعی بودند که سکه نقدی وارد کانال 28 میلیون تومان شد که شانتاژ بود. در مقابل گروه دیگری معتقد بودند که کاهش سکه فردایی برای پر کردن گپ چارت در حوالی 30 میلیون و 100 هزار تومان است.

در مجموع معامله‌گران معتقدند بازارها درگیر مقاومت شدند و وضعیت بلوکه باعث شده تا فروش در بازار بیشتر باشد. از نظر آن‌ها فعلا تقاضای آن‌چنانی در بازار وجود ندارد و همین موضوع باعث شده تا قیمت‌ها جان نداشته باشند. آن‌ها می‌گفتند کنترل بازار با وضعیت بلوکه موقتی است و اگر تقاضای نقدی وارد بازار شود اوضاع متفاوت می‌شود.

در روز یکشنبه یک تحلیل درمورد صادرات و قیمت دلار در بازار دست به دست می‌شد. این تحلیل مدعی بود که کنترل قیمت دلار فقط باعث شده تا قیمت دلاری کالاهای ایرانی برای بازارهای همسایه مقرون به صرفه نباشد. درواقع آن‌ها می‌گفتند قیمت‌های ریالی به خاطر تورم بالا رفته اما ارزش دلاری بخاطر کنترل قیمت دلار رشد خاصی نداشته است.

پیش‌بینی اعتماد از قیمت دلار

در روز شنبه روزنامه اعتماد یک پیش‌بینی از قیمت دلار داشت که در آن گفته بود که یک کارشناس برای قیمت دلار پیش‌بینی 75 هزار تومانی کرده است. چنین تحلیل‌هایی همیشه در بازار وجود داشته و معامله‌گران به آن‌ها بیشتر به چشم جو نگاه می‌کنند چرا که دلیل خاصی در تحلیل نیست و از زمان هم صحبت نشده است. اما آن چیزی که در معاملات یکشنبه قابل توجه معامله‌گران بود اظهارات روزنامه کیهان در این باره بود. روزنامه کیهان گفته چرا دستگاه امنیتی با روزنامه اعتماد و فردی که گفته دلار 75 هزار تومان می‌شود برخورد نمی‌کند؟

معامله‌گران می‌گفتند اولا اینکه برخورد امنیتی، جو روانی بازار را به هم می‌ریزد. دوما اینکه روزنامه کیهان آدرس غلط درمورد گرانی دلار می‌دهد. در واقع آن چیزی که باعث گران شدن دلار می‌شود کسری بودجه و رشد نقدینگی است.

تحلیل‌گران فنی معتقدند تا حمایت‌ها در بازار حفظ شوند قیمت‌ها فعلا در همین محدوده به صورت رنج نوسان خواهند داد تا فاند جدید به بازار برسد. حمایت سکه 29 میلیون و 200 هزار تومان است و حمایت طلای آبشده 10 میلیون و 600 هزار تومان. گروهی از معامله‌گران معتقدند تا زمانی‌که طلای آبشده زیر محدوده 10 میلیون و 900 هزار تومان باشد این بازار بر مدار نزول است.