اکوایران: بازار ارز نسبت به شنبه تغییر محسوسی نداشت، فقط دامنه نوسان کوتاه‌تر شد. معامله‌گران می‌گویند این شرایط بازار به خاطر بلاتکلیفی است که جو خبرها ایجاد کرد. قیمت دلار هرات در 48 هزار و 750 تومان شروع شد و تا تسویه از خودش میل به افزایش نشان داد و به 48 هزار و 900 تومان رسید. از این عدد شروع به کاهش کرد و در 48 هزار و 650 تومان بسته شد. قیمت دلار تهران هم بخاطر تثبیت سه روزه هرات در کانال 48 هزار تومان در 48 هزار و 900 تا 49 هزار و 100 تومان معامله می‌شد که تغییر چندانی نسبت به شنبه نداشت. قیمت تتر روی عدد 49 هزار و 700 تومان گیر کرده و با دلار هرات اختلاف هزار تومانی دارد که عدد قابل توجهی است.

درمورد بالایی هرات تا تسویه گفته می‌شد هراتی‌ها بخاطر تعطیلی شنبه در افغانستان، از پنجشنبه روی مال گیر کرده‌اند و یک جورایی شانتاژ اتاق بود. معامله‌گران هرات از صبح این را هشدار می‌دادند که درگیر این بالایی نشوید.

در بازار یکشنبه خبر زیاد داشتیم و سوژه بازار اظهارات رئیس دانشگاه تربیت مدرس بود. فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت مدرس گفته این امکان وجود دارد طی یک سال، یک سال و نیم برابری دلار به ریال 25 هزار تومان شود و مسئولان باید کار را به دانشگاه تربیت مدرس بدهند.  معامله‌گران می‌گفتند شما که عدد دادی، عدد پایین‌تری می‌دادی. معامله‌گران به طعنه می‌گفتند علاوه بر دلار سیاستمداران مثل دلار جهانگیری، دلار بهمنی و ... دلار دانشجو هم به بازار اضافه شد.

یک خبر از آسوشیتدپرس به بازار مخابره شد درمورد آغاز تخلیه نفت توقیف شده ایران در تگزاس. این خبر از آنحایی مهم بود که دو هفته پیش گفته می‌شد آمریکا جراتش را ندارد و ایران هم نسبت به این موضوع هشدار داده بود. خبر بعدی درمورد قیمت‌گذاری کالاهای اساسی بود که با نرخ دلار صرافی قرار است قیمت بخورد و ارز نیمایی حذف شود. خبر مهم بعدی درمورد واردات خودرو بود که در روز یکشنبه انواع خبرها در این مورد داشتیم. سوال معامله‌گران این بود که ارز مورد نیاز برای واردات خودرو از کجا تامین می‌شود؟ اگر قرار است از ارز حاصل از صادرات تامین شود، باتوجه به کسری تراز تجاری، معامله‌گران معتقد بودند تنها کسانی موفق به واردات می‌شوند که دسترسی مستقیم به این منابع داشته باشند.

خبرها درمورد سفر رئیسی هم در بازار زیاد بود. در روز یکشنبه یک رسانه ژاپنی خبر داده در ماه سپتامبر رئیسی و نخست وزیر ژاپن دیدار خواهند کرد. خبر دیگری از ابراهیم رئیسی برای نشست بریکس بود که معامله‌گران می‌گفتند این سفر در صورتی مثبت خواهد بود که مسئله FATF حل شود و با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمی‌شود.

فنی‌ها معتقدند دوتا حمایت مهم در بازارها وجود دارد که اگر از دست بروند شاهد فشار فروش در بازار خواهیم بود. حمایت اول دلار همین 48 هزار و 600 تومان و حمایت بعدی 48 هزار و 300 تومان است. حمایت مهم آبشده هم حوالی 9 میلیون و 850 هزار تومان است که اگر زیر 9 میلیونو 750 هزار تومان تثبیت بدهد می‌تواند تا حوالی 9 میلیون و 400 هزار تومان پایین برود. درمورد سکه هم می‌گویند اگر زیر 27 میلیون و 700 هزار تومان تثبیت بدهد راه برای ورود به کانال 26 میلیون باز می‌شود. معامله‌گران می‌گویند اگر بازار زیر این اعداد تثبیت ندهد باز خرید دارد.