به گزارش اکوایران، حزب محافظه‌کار حاکم بریتانیا شکست سنگینی را در انتخابات محلی روز جمعه متحمل شد و این موضوع پیش‌بینی‌ها در مورد بازگشت حزب کارگر به قدرت پس از ۱۴ سال را بیش از پیش تقویت کرد. انتخابات سراسری بریتانیا در ماه‌های آینده برگزار خواهد شد.

به نوشته آسوشیتدپرس، حزب کارگر کنترل شوراهایی در انگلستان را به دست آورد که این حزب برای دهه‌ها در اختیار نداشت. آن‌ها همچنین در انتخابات ویژه‌ای برای تصاحب یک کرسی در پارلمان موفق عمل کردند.

اگر این نتایج در انتخابات سراسری تکرار شود، منجر به یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های محافظه‌کاران در طول تاریخ خواهد شد.

هرچند نتایج کلی انتخابات با مشارکت پایین رأی‌دهندگان، برای ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور نگران‌کننده است، اما با انتخاب مجدد بن هاوچن، شهردار محافظه‌کار «تیز وَلی» در شمال شرقی انگلستان، تا حدودی آسوده‌خاطر شد. البته هاوچن این پیروزی را با سهم کمتری از آرای نسبت به گذشته به دست آورد. پیروزی هاوچن که کمپینی کاملاً شخصی را اداره می‌کرد، ممکن است برای محافظت از سوناک در برابر هرگونه شورش از سوی قانون‌گذاران محافظه‌کار کافی باشد.

این نتایج برای کیر استارمر، رهبر حزب کارگر عموماً درخشان بوده است. اگرچه به نظر می‌رسد در برخی مناطق با جمعیت مسلمان زیاد، مانند بلک‌برن و اولدهام در شمال غرب انگلستان، نامزدهای این حزب به دلیل موضع قوی رهبری علیه اسرائیل در جنگ غزه، متحمل آسیب‌هایی شده‌اند.

شاید مهم‌ترین نکته در بستر انتخابات سراسری که باید تا ژانویه برگزار شود اما همچنین ممکن است ماه آینده برگزار گردد، بازپس‌گیری کرسی پارلمان بلک‌پول جنوبی در شمال غرب انگلستان توسط حزب کارگر باشد. این کرسی در انتخابات سراسری گذشته در سال ۲۰۱۹ به محافظه‌کاران تعلق گرفته بود؛ زمانی که بوریس جانسون، نخست‌وزیر وقت در بخش‌هایی از کشور که از برگزیت حمایت می‌کردند، پیشرفت‌های بزرگی به دست آورد.

انتخابات بریتانیا

استعفای یک قانون‌گذار محافظه‌کار به دلیل رسوایی لابی‌گری باعث برگزاری انتخاباتی در این حوزه مجدد شد. در این رقابت، کریس وب از حزب کارگر با کسب ۱۰۸۲۵ رأی، پیروزی قاطعانه‌ای به دست آورد. میزان تغییر آرا از محافظه‌کار به کارگر، ۲۶ درصد بود که یکی از بزرگترین تغییرات از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود. این تغییر آرا برای بازگشت حزب کارگر به قدرت پس شکست آن در سال ۲۰۱۰ کافی به نظر می‌رسد.

استارمر به بلک‌پول رفت تا به وب تبریک بگوید و از سوناک، نخست‌وزیر خواست تا انتخابات سراسری را برگزار کند. سوناک اختیار تعیین تاریخ انتخابات را دارد و اعلام کرده که این انتخابات در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.

استارمر گفت: «این پیامی مستقیم به ریشی سوناک بود که بگویم ما از افول، آشفتگی و تفرقه شما خسته شده و خواهان تغییر هستیم».

انتخابات روز پنجشنبه در بخش‌های بزرگی از بریتانیا به خودی خود مهم بود، زیرا رأی‌دهندگان در مورد افرادی که طی سال‌های آینده مسئولیت بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره آن‌ها مانند جمع‌آوری زباله، نگهداری جاده‌ها و پیشگیری از جرائم محلی را بر عهده خواهند داشت، تصمیم گرفتند. اما با نزدیک‌شدن به انتخابات سراسری، انتخابات‌های محلی از دریچه ملی نیز دیده می‌شوند.

جان کورتیس، استاد علوم سیاسی در دانشگاه استراتکلاید گفت که محافظه‌کاران در حال از دست دادن تقریباً نیمی از کرسی‌هایی هستند که آن‌ها را در اختیار دارند.

او به رادیو بی‌بی‌سی گفت: «احتمالاً شاهد یکی از بدترین عملکردهای محافظه‌کاران در انتخابات شوراهای محلی در ۴۰ سال گذشته، و شاید بدترین عملکرد آن‌ها در طول تاریخ باشیم».

تا اواخر روز جمعه، با شمارش بیش از نیمی از ۲۶۶۱ منصب قابل تصاحب، محافظه‌کاران بیش از ۴۱۰ کرسی را از دست دادند، در حالی که کارگر تقریباً ۱۷۰ کرسی به دست آورد. سایر احزاب مانند لیبرال دموکرات‌های میانه‌رو و حزب سبز نیز پیشرفت‌هایی داشتند. حزب «اصلاح بریتانیا» که در تلاش است محافظه‌کاران را از جناح راست کنار بزند نیز به موفقیت‌هایی رسید.

حزب کارگر در مناطقی که در سال ۲۰۱۶ به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی داده بودند و در انتخابات آن زمان از بوریس جانسون، شکست سختی خورده بود، به پیروزی رسید.

یک نقطه مثبت برای سوناک نتیجه انتخابات در تیز ولی بود که پیش از برگزیت، سنگری سنتی برای حزب کارگر به شمار می‌رفت.

سوناک با تبریک به هاوچن که سهم آرای او نسبت به سال ۲۰۲۱ تقریباً ۲۰ درصد کاهش یافت و به ۵۴ درصد رسیده بود، لحنی چالش‌برانگیز در پیش گرفت و در عین حال، نتایج «ناامیدکننده» در سایر نقاط پذیرفت.

او گفت: «من برای حزب کارگر هم پیامی دارم، زیرا آن‌ها می‌دانند که برای پیروزی در انتخابات سراسری باید در اینجا برنده شوند، آن‌ها این را می‌دانند. آن‌ها فرض می‌کردند تیز ولی به راحتی به سمت آن‌ها بازمی‌گردد، اما این اتفاق نیافتاد».

انتخابات بریتانیا

سوناک امیدوار است زمانی که نتیجه انتخابات شهرداری وست‌میدلندز در روز شنبه اعلام شود، اندی استریت در سمت خود باقی بماند. انتظار می‌رود صدیق خان از حزب کارگر همچنان شهردار لندن باقی مانده، اگرچه برخی نگرانی‌ها وجود دارد که کاهش مشارکت ممکن است منجر به شکست او در برابر سوزان هال، رقیب محافظه‌کارش شود.

سوناک در اکتبر ۲۰۲۲ و پس از دوره کوتاه نخست‌وزیری لیز تراس، نخست‌وزیر کشور شد. تراس پس از ۴۹ روز و در پی ارائه بودجه‌ای با کاهش مالیات بدون تأمین مالی که باعث آشفتگی بازارهای مالی و افزایش هزینه استقراض برای صاحبان خانه شد، از سمت خود کناره‌گیری کرد.

رهبری آشفته و آسیب‌زای او بر مشکلات محافظه‌کاران پس از سیرک به راه افتاده پیرامون جانسون، نخست‌وزیر اسبق افزود. جانسون پس از آنکه ثابت شد به پارلمان در مورد نقض قرنطینه کرونا در دفتر کارش دروغ گفته بود، مجبور به استعفا شد.

هیچ یک از اقدامات سوناک نتوانسته روند سیاسی را تغییر دهد و حزب کارگر همچنان در نظرسنجی‌ها با ۲۰ درصد پیشتاز است. اینکه آیا فرد دیگری می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به سوناک داشته باشد، سؤالی است که ممکن است ذهن قانون‌گذاران عصبی محافظه‌کار در پارلمان را در طول آخر هفته به خود مشغول کند.