به گزارش اکوایران، روابط عراق و ترکیه طی سال‌های اخیر به دلیل مسائل و چالش‌های مختلف دچار تنش شده است. یکی از این مسائل، تنش‌های داخلی سوریه و تفاوت موضعِ دو کشور نسبت به جنگ داخلی سوریه است.

ترکیه به نوعی مخالف رژیم فعلی در سوریه است اما عراق تحت تاثیر روسیه و ایران، موضعی مشابه به این دو کشور دارد. با این حال، المانیتور می‌گوید عراق در حال تلاش برای تعدیل موضع خود در سوریه است و همین مسئله باعث شده ترکیه به دنبال تقویت رابطه‌اش با این کشور باشد.

مسئله دیگری که روابط عراق و ترکیه را تنش‌آلود کرده، آب است. دو رودخانه دجله و فرات محل بحث این دو کشور بوده‌اند. ترکیه از طریق سدهایی که روی این رودخانه‌ها قرار داده، باعث شده مسئله خشکسالی و کمبود آب در عراق تشدید شود. حالا اما دو کشور با یکدیگر قراردادی را به امضا رسانده‌اند که براساس آن بناست دو کشور همکاری ۱۰ ساله‌ای داشته باشند تا مسئله آب در عراق در این مدت زمان، مدیریت شود.

گروه پ.ک.ک کردستان هم از دیگر مواردی است که دو کشور تصمیم گرفته‌اند در رابطه با آن، با یکدیگر همکاری داشته باشند. در این زمینه، قرار است عراق با ترکیه همکاری کند و بستری برای از میان برداشتن این گروه فراهم آورد.

البته دیدار اردوغان در عراق در حقیقت به بهانه توافقی بوده که بین این دو کشور و همچنین امارات متحده عربی و قطر صورت گرفته است. این قرارداد چهارجانبه به ارزش ۲۰ میلیارد دلار، قرار است بصره را به ترکیه متصل کند. در حقیقت یک مسیر جاده‌ای و ریلی بین این کشورها برقرار خواهد شد.

در ویدیوی بالا توضیح داده‌ایم که چرا دیدار اردوغان در بغداد، می‌تواند نقطه عطفی در رابطه عراق و ترکیه باشد و چگونه می‌تواند رقیب پروژه هند-خاورمیانه-اروپا شود. همچنین از تازه‌ترین تحولات در روابط دو کشور گفته‌ایم.