به گزارش اکوایران، اسرائیل روز یکشنبه به صورت علنی و خصوصی از دولت بایدن خواست تا در تصمیم خود برای تحریم گردان «نتزاه یهودا» ارتش اسرائیل، به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری اشغالی، تجدید نظر کند.

مقامات اسرائیلی به باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس گفتند که بسیار نگران هستند که این تصمیم بی‌سابقه می‌تواند منجر به تحریم‌های بیشتر علیه سایر واحدهای ارتش اسرائیل شود.

انتظار می‌رود آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا طی چند روز آینده تحریم‌هایی را علیه گردان «نتزاه یهودا» ارتش اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر در کرانه باختری اشغالی اعلام کند.

منابع آگاه گفته‌اند که تحریم‌ها گردان و اعضای آن را از دریافت هرگونه کمک یا آموزش نظامی از ایالات متحده منع می‌کند.

یک قانون که در سال 1997 توسط سناتور وقت، پاتریک لیهی تدوین شد، واحدهای امنیتی، نظامی و پلیس خارجی را که به طور معتبر ادعا می‌شود مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند، از برنامه‌های آموزشی وزارت دفاع و کمک‌های خارجی ایالات متحده منع می‌کند.

یک مقام آمریکایی گفت که تصمیم بلینکن در مورد واحد نتزاه یهودا بر اساس حوادثی است که قبل از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر رخ داده و همه مربوط به کرانه باختری بوده داده است.

به گفته مقامات اسرائیلی، گزارش آکسیوس در مورد این تحریم‌های مورد انتظار، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، اعضای کابینه جنگی وی و رهبری ارشد اسرائیل را غافلگیر کرد.

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت که کابینه این رژیم نمی‌دانست تصمیمی گرفته شده است و اعلامیه آمریکا قریب الوقوع است.

یک مقام اسرائیلی گفت که در جلسه یکشنبه شب کابینه جنگ، نتانیاهو و سایر وزرا و مقامات ارشد ارتش اسرائیل در تلاش برای درک این تصمیم بودند و اعتراف کرد که تصویر کاملی از نحوه اتخاذ آن ندارند.

به گفته یکی از دستیاران وی، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه با مقامات ارشد ارتش اسرائیل درباره این موضوع جلسه فوری برگزار کرد.

وزارت دفاع گفت: «گالانت به تشکیلات دفاعی دستور داد تا در همه سطوح اقدام کنند تا اهمیت پشتیبانی از عملیات ارتش اسرائیل را که طبق قوانین بین‌المللی انجام می‌شود، برای دولت ایالات متحده روشن کنند.»

گالانت در بیانیه‌ای گفت: «آسیب رساندن به یک گردان آسیب به کل ارتش اسرائیل است. این راهی برای رفتار با شرکا و دوستان نیست و می‌تواند دری خطرناک را برای این نوع اقدامات باز کند..»

دستیار او تاکید کرد که گالانت می‌خواهد این موضوع را در گفتگوهای خصوصی با دولت بایدن حل کند.

گالانت همچنین روز یکشنبه با جک لو، سفیر ایالات متحده در اسرائیل و بلینکن صحبت کرد.

دو مقام دیگر اسرائیلی گفتند که وزارت خارجه و سفارت اسرائیل در واشنگتن ماه‌هاست به ارتش اسرائیل، وزارت دفاع و دفتر نخست‌وزیری هشدار داده‌اند که چنین سناریویی امکان‌پذیر است و توصیه کرده‌اند اقدامات فوری برای جلوگیری از آن انجام دهند.

یکی از مقامات گفت: «مسئله توسط رهبری ارشد ارتش اسرائیل و سیاستمداران نادیده گرفته شده بود. آن‌ها پیامدهای قانون لیهی را نادیده گرفتند و فکر کردند که می‌توانند بدون دادن پاسخ واقعی به دولت بایدن از این موضوع طفره بروند.»

دفتر بنی گانتز، یکی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل گفت که او روز یکشنبه با بلینکن صحبت کرد و از او خواست که در تصمیم درباره تحریم‌های مورد انتظار تجدید نظر کند.

گانتز به بلینکن گفت که این تصمیم به اسرائیل در زمان جنگ لطمه می‌زند و تاکید کرد که این اقدام موجه نیست زیرا اسرائیل یک سیستم قضایی قوی و مستقل دارد و همه واحدهای اسرائیل تابع دستوراتی هستند که مطابق با قوانین بین المللی است.

نتانیاهو در بیانیه‌ای در روز یکشنبه گفت که به شدت از ارتش اسرائیل و سربازان آن دفاع خواهد کرد. او گفت: «اگر کسی فکر می‌کند که می‌تواند یک واحد در ارتش اسرائیل را تحریم کند، من با تمام قدرتم با آن مبارزه خواهم کرد.»