به گزارش اکوایران، هند قصد دارد دست‌کم 100 میلیارد دلار در هر سال به عنوان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ناخالص جذب کند زیرا این کشور جنوب آسیا می‌خواهد سرمایه‌گذارانی را که به دنبال خروج از چین هستند، به سوی خود بکشاند.  

به نوشته بلومبرگ،‌ این هدف جاه‌طلبانه در حالی اعلام شده که میانگین سالانه سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هند طی پنج سال گذشته بیش از 70 میلیارد دلار بوده است. همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هند در سال گذشته میلادی با کاهش همراه بود، اما در صورت موفقیت این کشور برای جذب 100 میلیارد دلار سرمایه به شکل سالانه، این روند معکس خواهد شد.

تصویر 1

هند که دارای سریع‌ترین رشد اقتصادی در میان اقتصادهای اصلی جهان است، برای شرکت‌هایی که می‌خواهند خود را از تنش‌های ژئوپولیتیکی حفظ کنند و دامنه فعالیتشان را گسترش دهند، یک گزینه جذاب محسوب می‌شود. این استراتژی گاهی به عنوان «چین به علاوه یک» نیز شناخته می‌شود.

شرکت‌هایی نظیر اپل و سامسونگ الکترونیکس تولیدات خود در هند را افزایش داده‌اند و از مشوق‌های مالی که توسط دولت نارندرا مودی ارائه شده است، منفعت برده‌اند.

یکی از مقامات هندی به بلومبرگ اعلام کرده: «هند فرصت‌های رشد بی‌نظیری در بخش‌های مختلفی مانند خودروهای الکتریکی، کالاهای الکتریکی یا کالاهای مصرفی دارد».

برنامه مشوق‌های مرتبط با تولید دولت هند باعث افزایش تولیدات کارخانه‌ای و کاهش وابستگی این کشور به واردات محصولات مرتبط با مخابرات و قطعات خودرو شده است.