به گزارش اکوایران، برخی مقامات غربی مدعی شده‌اند که تصمیم تهران برای کاهش ذخایر اورانیوم با غنای بالا ممکن است یک تاکتیک مذاکره باشد.

به نوشته بلومبرگ، به طور آشکار، اقدام تهران برای کاهش ذخایر اورانیوم با غنای‌ بالا مورد استقبال دیپلمات‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته که قرار است برای نشست فصلی در 4 مارس در وین گرد هم آیند. اما تشدید تنش‌ها در خاورمیانه باعث ایجاد پرسش‌هایی در این زمینه شده است.

علی واعظ از گروه بحران بین‌المللی با تکرار تحلیل دیپلمات‌های ارشدی که پیش از نشست هفته آینده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صحبت کردند، ادعا کرد: «نگرانی اصلی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران مربوط به چیزهای قابل مشاهده نیست، بلکه بخشی است که دیگر قابل مشاهده نیست».

یکی از مقامات اروپایی که خواست نامش فاش نشود مدعی شد کاهش ذخایر اورانیوم با غنای بالا نگرانی در مورد دیگر جنبه های برنامه ایران را کاهش نمی‌دهد، از جمله سایت‌های جدید بالقوه اعلام نشده و عدم همکاری با بازرسان بین المللی.

مقام دیگری که نخواست نامش فاش شود، گفت که دیپلماسی هسته‌ای با ایران اساساً تا پس از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده در 5 نوامبر همین روند را دنبال می‌کند.

با این همه، برخی از مقامات سابق گفتند که از نگاهشان یک عنصر مثبت در اقدامات ایران وجود دارد. به گفته رابرت کلی، مدیر سابق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مهندس تسلیحات هسته‌ای، تصمیم برای رقیق کردن ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده می‌تواند تأثیر مثبتی بر صنعت هسته‌ای غیرنظامی جهانی داشته باشد. او گفت: «این ممکن است به عنوان یک سیگنال بسیار قوی در نظر گرفته شود که ایران مایل است ذخایری  که [از نگاه غرب] به عنوان یک تهدید تلقی می‌شود، کاهش دهد. باید یک تلاش دیپلماتیک با اولویت بالا وجود داشته باشد تا به ایران اجازه داده شود تا تمام ذخایر رقیق شده خود را تحت پادمان‌های عادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تولید و بفروشد».

به نوشته بلومبرگ، افزایش ذخایر اورانیوم با غنای پایین به طور بالقوه مسیرهای مذاکره جدیدی را باز می‌کند زیرا این کشور می‌تواند محصول مورد نیاز بازارهای غربی را ارائه دهد. 

طارق رئوف، رئیس سابق راستی‌آزمایی و سیاست‌های امنیتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت که تغییر مسیر ایران بهبه سمت اورانیوم با غنای پایین می‌تواند راهی به جلو فراهم کند. او گفت: «ایران می‌تواند در ازای تولید اورانیوم با غنای پایین برای بازارهای جهانی سوخت هسته‌ای، به بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دسترسی پادمانی بیشتری را بدهد». او افزود «یک قرارداد جدید ضروری است».