به گزارش اکوایران، از ساعت ۸ صبح امروز  ۱۱ اسفندماه، انتخابات دوازدهمین دوره مجلس برای تعیین 290 نماینده آغاز شد. همزمان با  آن ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری هم برای 88 کرسی درحال انجام است. امسال در 31 استان، یک هزار و ۲۱۸ حوزه انتخابیه اصلی و فرعی و حدود ۵۹ هزار شعبه اخذ رای وجود دارد.

طبق داده های وزارت کشور، حدود ۱۵ هزار نفر برای رقابت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس  و ۱۴۴ نفر نیز برای رقابت در مجلس خبرگان رهبری تایید صلاحیت شده اند.

بر اساس آمار ستاد انتخابات کشور، در مجموع ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که از این تعداد ۳۰ میلیون و ۹۴۵ هزار و ۱۳۳ نفر را مردان و ۳۰ میلیون و ۲۲۷ هزار و ۱۶۵ نفر را زنان تشکیل می دهند.

اعلام شده، انتخابات در چهار حوزه انتخابیه قم، رشت و خمام، آبادان و ملایر به صورت الکترونیکی برگزار می شود. این چهار حوزه، ۱۷۰۰ شعبه دارند که برای هر شعبه پنج صندوق الکترونیکی و در مجموع ۱۰ هزار صندوق الکتریکی در نظر گرفته شده است.

چه مقاماتی رای داده‌اند؟

 ساعت 8 و 7دقیقه؛ حضر ت آیت الله خامنه ای با حضور در حسینیه‌ امام خمینی(ره)، آراء خود را به صندوق انداختند.

ساعت 11:9 دقیقه؛ علی اکبر ناطق نوری و محمدرضا عارف در حسینیه ارشاد رأی خود را به صندوق انداختند. 

ساعت 9 و 57 دقیقه؛ ابراهیم رئیسی رئیس دولت سیزدهم با حضور در وزارت کشور رای خود را به صندوق‌های رای انداخت. پیش از رئیسی هم برخی معاون او از جمله احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و احمد وحیدی وزیر کشور آرا خود را به صندوق انداخته بودند. برخی وزرای او همچون کیومرث هاشمی، وزیر ورزش و جوانان پس از او آرا خود را به صندوق انداختند.

ساعت 10:10 دقیقه؛ محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه با حضور در مسجد جامع لویزان در رای‌گیری شرکت کرد.

ساعت 31:10 دقیقه؛ مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز  در مسجد حضرت رسول اکرم (ص) رای خود را به صندوق انداخت.

ساعت 45:10 دقیقه؛ محسن رضایی عضو مجمع و دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز رای خودر ا به صندوق انداخت. 

ساعت 46:10 دقیقه؛ محمدباقر قالیباف رئیس مجلس یازدهم در شعبه اخذ رای واقع در تکیه آقامرتضی علی(ع) واقع در محله هرندی تهران رای خود به صندوق‌ها انداخت.

ساعت 26:11 دقیقه؛ جمعی از  مراجع قم نیز پیش از ظهر امروز به نقل از صدا وسیما رای خود را به صندوق ریختند. آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی مراجعی بودند که آرا خود را خود را در قم به صندوق ریختند.

همزمان در تهران هم  محمدحسن صادقی مقدم عضو حقوقدان و رئیس ستاد انتخابات شورای نگهبان آرا خود را به صندوق انداخت.

ساعت 33:11 دقیقه؛ سید حسن خمینی رای خود را به صندوق مستقر در حسینیه جماران انداخت.

ساعت 39:11 دقیقه؛ علی لاریجانی رئیس سابق مجلس در آستان مقدس حضرت صالح بن موسی الکاظم(ع)، آراء خود را به صندوق انداخت.

ساعت 33:12 دقیقه؛  آیت‌الله احمد جنتی دبیرشورای نگهبان نیز به صندوق سیار واقع در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان، آرا خود را انداخت. 

ساعت 43:12 دقیقه؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه سابق ایران در مدرسه ای در حوالی منزل مسکونی‌اش حاضر شد و آرا خود را به صندوق انداخت.

ساعت 48:13 دقیقه؛ سرلشکر باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در مسجد جامع لویزان، آرا خود را به صندوق انداخت.

ساعت 45:12 دقیقه؛ حسن روحانی برخلاف گذشته در حسینیه جماران رای نداد. او امروز در یکی از مدارس منطقه یک،  آرای خود در را به صندوق اخذ رأی انداخت.