به گزارش اکوایران، به گفته چهار مقام آگاه، اسرائیل پیش‌بینی می‌کند به عملیات نظامی تمام عیار در غزه برای شش تا هشت هفته دیگر ادامه دهد. این در حالی است که این رژیم برای تهاجم زمینی به جنوبی‌ترین شهر غزه، رفح آماده می‌شود.

به نوشته خبرگزاری رویترز، به ادعای این دو مقام اسرائیلی و دو مقام منطقه‌ای که خواستند ناشناس بمانند، فرماندهان نظامی ادعا کرده‌اند که می‌توانند در این زمان به توانایی‌های باقی مانده حماس آسیب جدی وارد کنند و راه را برای انتقال به مرحله حملات هوایی هدفمند با شدت کمتر و عملیات نیروهای ویژه هموار کنند.

آوی ملامد، یک مقام پیشین اطلاعاتی اسرائیل و مذاکره کننده در انتفاضه های اول و دوم فلسطین یا قیام‌های دهه 1980 و 2000، گفت: «احتمال کمی وجود دارد که کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به انتقادات بین‌المللی برای لغو حمله زمینی به رفح توجه کند». 

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز جمعه گفت که نیروهای دفاعی اسرائیل در حال برنامه‌ریزی عملیاتی در رفح برای هدف قرار دادن نیروهای حماس، مراکز فرماندهی و تونل‌ها هستند، اما هیچ جدول زمانی برای این کارزار ارائه نکرد.

رهبران جهان اما از یک فاجعه انسانی می‌ترسند. بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی در میانه جنگ ویرانگری گیر افتاده‌اند که پس از فرار از حملات اسرائیل که بخش اعظم منطقه را ویران کرده است، در شهر رفح در مرز مصر پناه گرفته‌اند و جایی برای فرار ندارند.

در هفته گذشته که تنش دیپلماتیک بالایی داشت، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا دو بار با رهبر اسرائیل تماس گرفت و به او درباره آغاز عملیات نظامی در رفح بدون برنامه‌ای معتبر برای تضمین امنیت غیرنظامیان هشدار داد.