به گزارش اکوایران، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، روز دوشنبه ادعا کرد که ایالات متحده هر کاری که ممکن باشد برای دستیابی به توافق آزادی اسرا و توقف جنگ در غزه انجام خواهد داد.

اظهارات او یک روز قبل از نشست مهم مقامات آمریکایی، اسرائیلی، مصری و قطری در قاهره درباره مذاکرات مربوط به اسرا بیان می‌شود.

به نوشته باراک راوید، گزارشگر آکسیوس، استراتژی بایدن برای جنگ غزه تا حد زیادی بر دستیابی به یک توافق برای آزادی اسرا و توقف درگیری‌ها متمرکز است که منجر به ارسال کمک‌های بشردوستانه حیاتی و زمان برای کار روی راه‌حل‌های دیپلماتیک می‌شود.

مقامات آمریکایی اذعان کرده‌اند که توافق بر سر آزادی اسرا تنها راه برای دستیابی به آتش‌بس است. آتش بسی که برای بایدن در داخل کشور هم بسیار مهم و ضروری است، زیرا با ادامه جنگ و افزایش قربانیان فلسطینی او در حال از دست دادن حامیان خود در میان رای‌دهندگان جوان است.

بایدن روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی با پادشاه اردن عبدالله دوم گفت که ایالات متحده در حال کار بر روی یک توافق آزادی اسرا است که یک دوره آرامش فوری و پایدار را حداقل به مدت شش هفته در غزه به ارمغان می‌آورد. او افزود که چنین دوره‌ای به ایالات‌متحده و دیگر بازیگران منطقه‌ای اجازه می‌دهد «چیزی پایدارتر بسازند.»

بایدن گفت: «عناصر کلیدی توافق دور میز هستند. شکاف‌هایی وجود دارد که باقی مانده است، اما من رهبران اسرائیل را تشویق کرده‌ام که به کار برای دستیابی به توافق ادامه دهند. ایالات متحده تمام تلاش ممکن را برای تحقق آن انجام خواهد داد.»

آخرین پیشنهاد توافق اسرا بر چارچوبی برای یک توافق سه مرحله‌ای متمرکز است که شامل آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی تعدادی از اسیران فلسطینی در ازای آزادی 35 تا 40 اسیر اسرائیلی توسط حماس در اولین مرحله است.

حماس به پیشنهاد اولیه با فهرستی از خواسته‌ها پاسخ داده است که بسیاری از آنها خطوط قرمز اسرائیل هستند.

انتظار می‌رود بیل برنز، رئیس سیا، روز سه‌شنبه در قاهره با نخست‌وزیر قطر و روسای امنیتی مصر و اسرائیل در تلاش برای شکستن بن‌بست در مذاکرات بر سر توافق اسرا، دیدار کند.

نتانیاهو تنها روز دوشنبه تصمیم نهایی را برای اعزام هیات اسرائیلی به ریاست دیوید بارنیا، مدیر موساد گرفت. یک مقام بلندپایه اسرائیلی به آکسیوس گفت که این هیأت بدون توجه به خواسته‌های حماس برای گوش دادن به قاهره خواهد رفت.

تصمیم نتانیاهو پس از آن اتخاذ شد که بایدن در تماس تلفنی روز یکشنبه خود از رهبر اسرائیل خواست تا هیاتی را به قاهره بفرستد.

به گفته دو مقام اسرائیلی، طی آن تماس، نتانیاهو به بایدن گفت که آماده است برای توافق آزادی اسرا اقدام کند، اگرچه این توافق برنامه‌های عملیاتی اسرائیل در شهر رفح را متوقف می‌کند. نتانیاهو تاکید کرد در صورت امکان، دستیابی به توافق مهم است، اما نه به هر قیمتی. به گفته مقامات اسرائیلی، نتانیاهو گفته: «اگر می‌خواهیم به توافق برسیم، باید با حماس سخت‌گیر باشیم.»

به گفته دو منبع مطلع از این تماس، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و برت مک گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه کاخ سفید، روز دوشنبه با خانواده‌های شش اسیر آمریکایی که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند، تماس گرفتند.

خانواده‌ها پس از تماس در بیانیه‌ای گفتند: «ما از همه طرف‌ها، از جمله تیم مذاکره‌کننده اسرائیل، می‌خواهیم تا زمانی که آزادی کامل اسرا را تضمین کنند، حاضر شوند و پای میز مذاکره بمانند. تنها هدف این مذاکرات باید پایان دادن به بحران اسرا و بازگرداندن عزیزان ما به خانه باشد.»

دو منبعی که در جریان این گفتگو قرار گرفتند گفتند سالیوان به خانواده‌ها گفته است که بایدن برای دستیابی به توافق سخت فشار می‌آورد و در جریان تماس روز یکشنبه خود نتانیاهو را برای پیشرفت در مذاکرات تحت فشار قرار داد.