به گزارش اکوایران، گزارش شاهدان عینی خبر از آغاز حملات سنگینی هوایی و توپخانه‌ای ارتش اسرائیل علیه شهر مرزی رفح در جنوب نوار غزه دارد.

ساکنانی که رویترز با آنها تماس گرفت، گفتند که حملات هوایی باعث وحشت گسترده در رفح شد زیرا بسیاری از مردم هنگام شروع حملات در خواب بودند. برخی نگران بودند که اسرائیل حمله زمینی خود را به رفح آغاز کرده باشد.

به گفته ساکنان، هواپیماها، تانک‌ها و کشتی‌های اسرائیلی در این حملات شرکت کردند. دو مسجد و چندین خانه نیز در این عملیات هدف قرار گرفتند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه بدون ارائه جزئیات بیشتر اعلام کرد که «یک سری حملات» را در جنوب غزه انجام داده است که اکنون «به پایان رسیده است.»

قبل از حملات قبلی به شهرهای غزه، ارتش اسرائیل بدون تهیه هیچ طرح تخلیه خاصی، به غیرنظامیان دستور داده بود که آنجا را ترک کنند.

هم‌چنین، ارتش اسرائیل ادعا کرده در عملیاتی ویژه دو اسیر را در میان حملات هوایی بامداد دوشنبه به رفح آزاد کرده است. به گفته مقامات 37 نفر در این حملات کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که عملیات مشترک ارتش، سرویس امنیتی داخلی شین بت و واحد پلیس ویژه در رفح، فرناندو سیمون مارمان 60 ساله و لوئیس هار 70 ساله را آزاد کردند. ارتش گفت که دو مرد که در 7 اکتبر توسط حماس از کیبوتز نیر یتسحاک ربوده شده بودند، در وضعیت خوبی هستند و به مجتمع پزشکی تل هاشومر منتقل شدند.ریچارد هخت، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: «این یک عملیات بسیار پیچیده بود. ما مدت زیادی روی این عملیات کار کردیم. ما منتظر شرایط مناسب بودیم.»

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل نباید بدون برنامه‌ای معتبر برای تضمین امنیت حدود یک میلیون نفری که در آنجا پناه گرفته‌اند، عملیات نظامی را در رفح آغاز کند.

آژانس‌های امدادی می گویند حمله به رفح فاجعه بار خواهد بود. رفح آخرین مکان نسبتا امن در منطقه‌ای است که در اثر حمله نظامی اسرائیل ویران شده است.

چند روز پس از اینکه رهبر ایالات متحده گفت که پاسخ نظامی اسرائیل در نوار غزه «بیش از حد» بوده است و نگرانی شدید خود را نسبت به افزایش تلفات غیرنظامیان در این منطقه تحت محاصره فلسطین ابراز کرد، بایدن و نتانیاهو حدود 45 دقیقه با هم صحبت کردند. دفتر نتانیاهو گفته است که به ارتش دستور داده تا طرحی را برای تخلیه رفح و انهدام چهار گردان حماس که می‌گوید در آنجا مستقر هستند، تهیه کند.

تلویزیون الاقصی حماس روز یکشنبه به نقل از یکی از رهبران ارشد این گروه گفت هرگونه حمله زمینی اسرائیل به رفح، مذاکرات مبادله اسرا را نابود خواهد کرد.

مصر نیز روز یکشنبه نسبت به «عواقب وخیم» حمله نظامی احتمالی اسرائیل به رفح که در نزدیکی مرز این کشور قرار دارد، هشدار داد. وزارت امور خارجه مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مصر خواهان اتحاد همه تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای جلوگیری از هدف قرار دادن شهر رفح فلسطین است.»