به گزارش اکوایران، دو مقام آمریکایی و اسرائیلی می‌گویند انتظار می‌رود بیل برنز، رئیس سیا، هفته آینده برای دیدار با مقامات مصری درباره تلاش‌ها برای آغاز مذاکرات بر سر یک توافق جدید برای آزادی اسرای باقی‌مانده در غزه، به قاهره سفر کند.

برنز شخص اصلی بایدن در تلاش برای تضمین معامله آزادی اسرا و توقف در جنگ بوده است. فرستادن او به قاهره، میانجی‌های قطری و مصری را تحت فشار قرار می‌دهد تا حماس را به سمت موافقت با یک توافق سوق قرار دهند.

مقامات آمریکایی می‌گویند کاخ سفید اذعان دارد که معامله آزادی اسرا تنها راه برای دستیابی به آتش‌بس در غزه است. بایدن روز پنجشنبه در اظهارات تلویزیونی گفت که به شدت برای دستیابی به توافق تلاش می‌کند.

انتظار می‌رود برنز سه‌شنبه آینده به مصر سفر کند. سیا از اظهار نظر در مورد برنامه سفر برنز خودداری کرد.

به گفته اکسیوس، اسرائیل روز پنجشنبه به میانجی‌های مصری و قطری اعلام کرده که در حالی که اکثر خواسته‌های حماس را در پاسخ به آخرین پیشنهاد معامله آزادی اسرا رد می‌کند، اما آماده است مذاکرات را بر اساس پیشنهاد اولیه دو هفته پیش آغاز کند.

این پیشنهاد بر چارچوبی برای یک توافق سه مرحله‌ای متمرکز بود که شامل آتش‌بس شش هفته‌ای و آزادی تعدادی از اسرای فلسطینی در ازای آزادی 35 تا 40 اسیر اسرائیلی توسط حماس در مرحله اول بود.

حماس در پاسخ اولیه خود به این طرح، خواسته‌های متعددی را مطرح کرد.

با این حال، مقامات ایالات متحده ابراز خوش بینی کرده و گفته‌اند در حالی که هنوز شکاف‌های بزرگی بین طرفین وجود دارد، پاسخ حماس فرصتی برای مذاکرات بر سر یک توافق جدید فراهم می‌کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، این خواسته‌ها را «توهم‌آمیز» خواند، اما در را برای گفتگوهای احتمالی نبست.

طبق اظهارات مقامات مصری و حماس، یک هیئت حماس روز پنجشنبه در قاهره با مقامات ارشد اطلاعاتی مصر گفت‌وگو کرد و در مورد توافق اسرا و راه‌های بالقوه برای حرکت رو به جلو گفت‌وگو کرد.