به گزارش اکوایران، بلوچستان و به‌طور ویژه مرز ایران و پاکستان، یکی از نقاط پرتنش به شمار می‌آید که در تاریخ معاصر، به ندرت رنگ آرامش را به خود دیده است. نشریه اکونومیست به بهانه تنش‌های اخیر در این منطقه به «مسئله بلوچستان» پرداخته است.

به گفته نشریه اکونومیست، فعالان نظامی در منطقه بلوچستان سال‌هاست که مشکلات و تنش در مرز ایران و پاکستان را تشدید کرده‌اند. با این حال، نارضایتی‌های مردم بلوچی که در این منطقه زندگی می‌کنند از جمله دلایلی است که مشکلات را تشدید می‌کند.

بلوچ‌های ساکن بلوچستان در پاکستان یک سوم از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. استان آن‌ها هم بیش از ۴۳ درصد از خاک پاکستان را تشکیل می‌دهد. با این حال، بسیاری از آن‌ها بر این باورند که زیر سایه پنجابی‌ها قرار گرفته‌اند و به نوعی به حاشیه رانده شده‌اند.

همین نارضایتی‌ها منجر به شکل‌گیری ارتش آزادی‌بخش بلوچستان شده که با درگیری‌های نظامی، اوضاع را بدتر و ناامنی را بیشتر کرده است.

یکی از نکاتی که تاکید زیادی روی آن شده، غنای منطقه بلوچستان از نفت و گاز طبیعی و همچنین مس و طلاست. این منطقه کاملا ثروتمند به شمار می‌آید، با این حال جزو فقیرترین مناطق پاکستان است.

مهم‌ترین راهکاری که برای حل این مسئله از طرف نشریه اکونومیست پیشنهاد می‌شود این است که نارضایتی‌ها در میان مردم از میان برود و این مسئله نیازمند مداخله مستقیم دولت است. در حال حاضر،‌ دولت ایران و پاکستان توافق کرده‌اند به صورت مشترک برای رفع تنش‌ها در این منطقه تلاش کنند.

در ویدیوی بالا به ابعاد مختلف این مسئله پرداخته‌ایم و از اهمیت یافتن راهکار برای حل مشکل مردم بلوچستان گفته‌ایم.