به گزارش اکوایران؛ امروز خبری از مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو مبنی بر مشکلات حوزه دارو منتشر شد. 

محمد پیکانپور در این مصاحبه به جلسه سه‌شنبه گذشته (19 دی) اشاره کرده و گفته، از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اینگونه اعلام شد که جلوی افزایش قیمت بی‌رویه دارو را بگیرید، از آن طرف در جمع دیگری عنوان می‌کنند که چرا قیمت‌های شرکت‌های داروسازی مورد بازبینی قرار نمی‌گیرد؛ بالاخره ما باید قیمت بدهیم یا نباید قیمت بدهیم؟

این معاون سازمان غذاودارو، نقدینگی را چالش اصلی حوزه دارو دانسته و اظهار کرده که اگر قانون بودجه ۱۴۰۳ به درستی تدوین شود و حساب دارو از سایر حساب‌ها به درستی تفکیک شود، سامانه پرداخت برخط معوقات بیمه‌ای و اعتبارات دارویاری راه‌اندازی شود و پرداخت منطقی از خزانه به ذی‌نفع نهایی بدون دست‌اندازی بخش‌های مختلف صورت گیرد، مشکلات مربوط به تامین دارو مرتفع خواهد شد.

براساس اظهارات پیکانپور به ایسنا، اعتبار امسال طرح دارویاری ۶۹ هزارمیلیارد تومان مصوب شده بود که تاکنون ۲۳ هزار میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه پرداخت شده است و این درحالی است که نیاز ما بر اساس برآوردها ۱۰۵ همت اعلام شده بود و برای تخصیص مابقی بودجه اقداماتی در دست پیگیری است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفته که بخشی از ۶۹ هزار میلیارد تومان اعتباری است که به دلیل اختلاف قیمت ارز حوزه تجهیزات پزشکی از 4هزار و 200 تومان تا ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان است اما با توجه به اینکه کل بودجه عدد پایینی بسته شد، انتظارات بیشتر است.

به گفته پیکانپور، برای سال ۱۴۰۳ رقمی که ما برای طرح دارویاری مدنظر داشتیم ۱۲۵ هزار میلیارد تومان بود اما تنها ۸۵ هزار میلیارد تومان مصوب شده است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرده که کار کارشناسی ما تحت تاثیر مباحث رسانه‌ای و سایر موارد غیرتخصصی قرار نمی‌گیرد اما رویکرد کلان این است که اگر قرار است مشکلات حوزه دارو برطرف شود باید چرخه مالی زنجیره‌ دارو بسته شود. پول دارو نباید صرف حوزه‌های دیگر در سایر سازمان‌ها و سایر خریدها و ردیف‌ها شود، زنجیره مالی تامین دارو نشتی دارد و باید ارزیابی شود.

این اظهارات مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو واکنش سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را در پی داشت. 

سلمان اسحاقی نسبت به اظهارات پیکانپور درباره بودجه طرح دارویار برای امسال مبنی بر اینکه به جای ۱۰۵ همت، ۶۹ همت بودجه برای دارویار تصویب شد، واکنش نشان داده و گفته، در جلسه روز سه شنبه نظارتی مجلس قرائت و قصور دستگاه‌ها و تکالیف وزارتخانه‌های بهداشت و صمت، بانک مرکزی، سازمان‌های برنامه بودجه و بیمه‌گر برای عبور از بحران دارو مشخص شد.

سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس اظهار کرده که به مدیرکل امور داروی سازمان غذا و دارو توصیه می‌کنیم به جای درگیری با حواشی به فکر حل مشکل کمبود دارو باشد؛ در جریان نیست که دولت متولی و مسئول پیش بینی بودجه است نه مجلس. برای استحضار ایشان باید بگوییم یکی از اقدامات موثر مجلس در این حوزه توجه به مالیات بر ارزش افزوده و حقوق گمرکی علیرغم مخالفت دولت بود.

آنطور که اسحاقی به خبرگزاری خانه ملت گفته، پیگیری‌هایی برای بحث تامین ارز با منشا اروپا داشتیم که بانک مرکزی مکلف شد این ارز را تامین کند.

براساس اظهارات سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از مبلغ 69 هزار میلیارد تومان مصوب برای طرح دارویار تا پایان آذر ۱۴۰۲ تنها ۲۳ هزار میلیارد تومان ( معادل ۴۴ درصد سهم اعتبار ۹ ماهه ) به سازمان‌های بیمه گر اصلی یعنی سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح پرداخت شده و پیکانپور باید بداند که این تخصیص ۴۴ درصدی سهم اعتبار ۹ ماهه وظیفه دولت است نه مجلس.

اسحاقی اظهار کرده که به متولیان حوزه تامین دارو توصیه می‌کنم به جای درگیر شدن با حواشی برای رفع مشکلات سد راه تامین دارو و تجهیزات پزشکی گام بردارند؛ اگر بانک مرکزی و سازمان برنامه بودجه تکالیفشان را طبق قانون انجام دهند به طور قطع بحران دارو جبران خواهد شد؛ مجلس تکلیف داشته قانونی را برای کمبود دارو تصویب کند و اگر به درستی اجرا شود به طور قطع در این حوزه شاهد اتفاقات موثر و خوبی خواهیم بود.