به گزارش اکوایران، انتخابات روسیه در فاصله ۱۵ تا ۱۷ مارس برگزار خواهد شد یعنی حدود دو ماه دیگر. اگر هیچ یک از نامزدها بیش از ۵۰ درصد از آرا را کسب نکند، دور دوم انتخابات در هفتم ماه آوریل برگزار خواهد شد.

برنده نهایی در روز هفتم ماه می می‌تواند قدم به دفتر ریاست‌جمهوری بگذارد، البته بسیاری بر این باورند که نفر بعدی همچنان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری فعلی خواهد بود.

این انتخابات هشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری است که در روسیه برگزار خواهد شد. در روسیه، در سال‌های ۱۹۹۱، ۱۹۹۶، ۲۰۰۰، ۲۰۰۴، ۲۰۰۸، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شده است.

طی هفته‌های گذشته ۳۳ نفر به صورت مستقل یا از طرف احزاب سیاسی برای شرکت در انتخابات اعلام آمادگی کرده بودند که در نهایت فقط ۱۵ نفر صلاحیت لازم را به دست آوردند.

مهم‌ترین نهاد مسئول در انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه کمیسیون مرکزی انتخابات یا CEC است که در نهایت صلاحیت نامزدهای ریاست‌جمهوری را هم تعیین می‌کند.

یکی از مهم‌ترین مسائل در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه، جمع‌آوری امضا است که نامزدهای انتخابات باید انجام دهند. این مسئله در برخی از کشورها وجود دارد و روسیه یکی از همان کشورهاست.

نامزدهای مستقل باید بیش از ۳۰۰ هزار امضا جمع کنند در حالی‌که نامزدهایی که از طرف احزاب سیاسی شرکت کرده‌اند حتی اگر ۱۰۰ هزار امضا هم از مردم جمع کنند، کافی است. پوتین هم خیلی زود توانست بیش از نیم میلیون امضا جمع کند و در نتیجه در انتخابات شرکت کرد. البته ناگفته نماند که در شرایطی خاص، برخی نامزدها ممکن است بتوانند از مرحله امضا معاف شوند اما این شرایط بسیار استثنایی است و در حال حاضر همه نامزدها به امضا نیاز دارند.

در ویدیوی بالا به مراحلی پرداخته‌ایم که نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در روسیه باید پشت سر بگذارند تا بتوانند جلوی پوتین قرار بگیرند و با او رقابت کنند.