به گزارش اکوایران، بعید است کسی بتواند در قرن بیست‌ویکم روز و تاریخی را پیدا کند که در آن روز، هیچ کشوری با دیگر در حال جنگ نبوده و صلح مطلق در جهان برقرار بوده است. در دنیای مدرن همیشه حداقل دو کشور بوده‌اند که در گوشه‌ای از دنیا در حال جنگ با یکدیگر بوده‌اند.

برخی جنگ‌ها این خاصیت را دارند که به نبردی تمام‌عیار میان چندین کشور تبدیل شوند. بعد از جنگ جهانی دوم، هیچ‌یک از جنگ‌ها چنین قابلیتی را نداشته و باعث نشده پای چندین کشور به طور هم‌زمان و به صورت مستقیم به جنگ باز شود.

این روزها در جنگ غزه، نبرد میان اسرائیل و حماس به نبرد میان آمریکا و چندین کشور دیگر تبدیل شده است. حالا پرسشی که ایجاد شده این است که آیا این جنگ می‌تواند سرآغازی برای نبرد بزرگ‌تر و جنگ جهانی تازه تبدیل شود؟

جنگ روسیه و اوکراین هم یکی از مهم‌ترین جنگ‌های دنیای معاصر است که روسیه به عنوان یکی از غول‌های اقتصادی و سیاسی در شرق، با اوکراین درگیر شده. می‌توان این جنگ را کنار جنگ اسرائیل و حماس قرار داد و به پاسخ‌هایی قابل تامل دست پیدا کرد.

یکی از مهم‌ترین مسائل در مقایسه جنگ روسیه و اوکراین با جنگ حماس و اسرائیل، مقایسه بلوک‌بندی کشورهای شرقی و غربی در هر یک از این جنگ‌ها است.

برای اینکه مواضع هر یک از کشورهای جهان در رابطه با جنگ‌های روسیه و اوکراین و همچنین حماس و اسرائیل مشخص شود، می‌توان نظرات این کشورها درباره قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل را مورد بررسی قرار داد. یک قطعنامه درباره محکومیت الحاق شهرهایی نظیر لوهانسک و دونتسک به روسیه و دیگر قطعنامه آتش‌بس در غزه بود.

در این ویدیو به کمک نقشه، موضع هر یک از کشورها مشخص شده و می‌تواند بلوک‌بندی کشورهای مختلف جهان در دو جبهه جنگی را روشن کند.