به گزارش اکوایران، مسئولان کرۀ جنوبی در روز شنبه گفتند کرۀ شمالی بار دیگر به اطراف مرز دریایی مورد مناقشه با کرۀ جنوبی توپ شلیک کرد، یک روز پس از اینکه که فعالیت مشابه کرۀ شمالی باعث شد کرۀ جنوبی هم همان منطقه را گلوله‌باران کند. 

به نوشته ان‌پی‌آر، شلیک‌های پشت سر هم شمال پس از آن انجام شد که رهبر کرۀ شمالی، کیم جونگ‌اون، بارها خواهان آمادگی بیشتر برای چیزی شده است که آن را تقابل شدید به رهبری ایالات متحده خواند.

کارشناسان می‌گویند احتمالاً کرۀ شمالی به تحریکاتش برای آزمودن سلاح‌هایش ادامه دهد تا به قدرتش در مذاکرات آینده با واشنگتن در آستانۀ انتخابات این کشور بیفزاید. 

رئیس ستاد مشترک ارتش کرۀ جنوبی در بیانیه‌ای گفت در روز یک‌شنبه، کرۀ شمالی بیش از 60 گلولۀ توپ fi نزدیکی مرز دریای غربی شلیک کرد. کرۀ جنوبی از کرۀ شمالی خواست فعالیت‌های تنش‌افزایش را متوقف کند و هشدار داد به تحریکات کرۀ شمالی پاسخی «قاطع» خواهد داد. 

رئیس ستاد مشترک ارتش گفت در صورت ادامۀ شلیک‌های توپخانۀ کرۀ شمالی که خطراتی را متوجه شهروندان کرۀ جنوبی می‌کند، دست به اقدامات نظامی متناسبی خواهد زد. این بیانیه نگفت آیا کرۀ جنوبی هم اقدامات مشابهی انجام خواهد داد یا خیر.

شلیک‌های دو کشور نقض توافق میان کره‌ای سال 2018 بود که قرار بود تنش‌های نظامی مرزی را متوقف کند. این توافق که طی دورۀ کوتاهی از نزدیکی دو کشور شکل گرفت، خواهان توقف فعالیت‌های نظامی در مناطق حائل شد. اما افزایش دشمنی‌ها بابت شلیک نخستین ماهوارۀ جاسوسی کرۀ شمالی در ماه نوامبر این توافق نظامی را بر هم زد و هر دو کره اقداماتی مخالف با آن انجام دادند. 

هر دو کشور در روز جمعه هم با توپخانه به همان منطقه شلیک کردند

در روز جمعه، کرۀ شمالی برای نخستین بار در یک سال گذشته، حدود 200 گلولۀ توپ به منطقۀ مرزی حائل شلیک کرد. 

در واکنش، وزارت دفاع کرۀ جنوبی گفت نظامیان حاضر در دو جزیرۀ مرزی به جنوب مرز دریایی شلیک کرده‌اند. رسانه‌های محلی از شلیک 400 گلولۀ توپ توسط کرۀ جنوبی خبر دادند.

کرۀ جنوبی پیش از انجام این اقدامات از شهروندان پنج جزیرۀ بزرگ نزدیک مرز دریای غربی خواست به دلیل نگرانی از پاسخ کرۀ شمالی به جاهای امن بروند. چند ساعت بعد دستور تخلیه لغو شد.

بعدتر در همان روز شنبه نظامیان کرۀ شمالی گفتند اقداماتشان پاسخی به آموزش‌های نظامیان کرۀ جنوبی در روزهای قبل بوده است. این کشور به کرۀ جنوبی هشدار داد اگر کرۀ جنوبی دست به اقدامات تحریک آمیز بزند، «واکنشی شدید و در سطحی بی‌سابقه» نشان خواهد داد.

مرز پرمناقشۀ دو کره در دریای غربی، محل درگیری‌های دریایی خون‌باری بین دو کره در سال‌های 1999، 2002 و 2009 بود. گفته می‌شود در مارس 2010، شلیک اژدر از جانب شمال به یک کشتی جنگی کرۀ جنوبی 46 ملوان کرۀ جنوبی را کشت و شلیک‌های توپخانۀ کرۀ شمالی به جزیرۀ یئون‌پیونگ در نوامبر 2010 چهار نفر از شهروندان کرۀ جنوبی را کشت. 

در یکی از جلسات مهم حزب حاکم در همین اواخر، کیم جونگ‌اون با ادبیاتی تند و تمسخرآمیز نسبت به کرۀ جنوبی گفت این کشور را نباید در زمینۀ اتحاد مجدد همکار خودمان بدانیم. او به نظامیان دستور داد با استفاده از همۀ ابزار موجود -از جمله سلاح‌های هسته‌ای- در صورت درگیری کرۀ جنوبی را فتح کنند.

از سال 2022 به بعد، کرۀ شمالی بیش از صد آزمایش موشکی انجام داده که بسیاری‌شان سلاح‌های با ظرفیت هسته‌ای بودند که می‌توانستند سرزمین اصلی ایالات متحده و کرۀ جنوبی را هدف بگیرند. ایالات متحده و کرۀ جنوبی با افزایش مانورهای نظامی‌شان به آنها واکنش نشان داده‌اند، کاری که کرۀ شمالی آن را تمرین تجاوز می‌نامد.