به گزارش اکوایران، به گفتۀ کاخ سفید، روسیه شلیک موشک‌های بالیستیک ساخت کرۀ شمالی به اوکراین را آغاز کرده است که جدیدترین نشانۀ همکاری این دو دشمن قدیمی واشنگتن است.

به نوشته واشنگتن‌پست، استفادۀ روسیه از موشک‌های بالیستیک ساخت کرۀ شمالی که برای اولین بار توسط واشنگتن پست گزارش شد، نشان دهندۀ حمایت فزایندۀ کیم جونگ‌اون، رهبر کرۀ شمالی، از جنگ مسکو است. همچنین نشان دهندۀ توانایی مسکو برای تکیه بر کشورهایی منزوی برای جبران کاستی‌های زرادخانۀ خودش در آستانۀ ورودش به سومین سال جنگ اوکراین.

سخنگوی کاخ سفید، جان کربی، گزینه‌های محدود روسیه را تا حدی به تحریم‌های اِعمال شدۀ واشنگتن نسبت داد و گفت «در عرصۀ جهانی، روسیه روز به روز منزوی‌تر می‌شود و مجبور شده است برای تجهیزات نظامی سراغ کشورهای مشابه خودش برود.»

روز شنبه، کربی نقشه‌ای را نشان داد که رد نخستین استفاده از موشک‌های کرۀ شمالی را نشان می‌داد که از جنوب روسیه شلیک می‌شدند و در منطقۀ زاپوریژیای در جنوب اوکراین فرود می‌آمدند.

کربی گفت نخستین مورد در منطقه‌ای خالی فرود آمد. حملۀ دوم در روز سه شنبه، بخشی از حملۀ هوایی بزرگ‌تر و شبانه‌ای بود که ایالات متحده اطلاعات کمتری درباره‌اش دارد و کربی گفت «هنوز مشغول ارزیابی آثار این موشک‌های بعدی هستیم.»

کربی گفت «ما انتظار داریم روسیه و کرۀ شمالی از این شلیک‌ها را برای استفاده‌های مجدد بررسی کنند -و انتظار داریم روسیه از موشک‌های ساخت کرۀ شمالی بیشتری برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراینی و کشتن شهروندان اوکراینی استفاده کند.»

کربی گفت این موشک‌ها بردی حدوداً 900 کیلومتری دارند و انتقال آنها ناقض چندین قطع‌نامۀ سازمان ملل است. او متعهد شد ایالات متحده این مسئله را به سازمان ملل خواهد برد و تحریم‌هایی علیه افرادی وضع کند که انتقال این تسلیحات را میان کرۀ شمالی و روسیه ممکن کرده‌اند. کربی گفت «ما به کشورها اجازه نمی‌دهیم پنهانی به دستگاه جنگی روسیه کمک کنند.»

مقامات ایالات متحده باور دارند که کرۀ شمالی در ازای موشک‌های بالستیک، تجهیزات نظامی گوناگونی از روسیه می‌خواهد، از جمله هواپیمای جنگنده، موشک‌های زمین به هوا، خودروهای زرهی، تجهیزات تولید موشک‌های بالستیک و دیگر فناوری‌های پیشرفته.

مایکل کافمن، تحلیلگری نظامی در کارنگی اندومنت فور اینترنشنال پیس، گفت فعالیت‌های جنگی روسیه با واردات تسلیحات تقویت می‌شود. او گفت «صنعت دفاعی بسیج شدۀ روسیه تولید موشک خود را به میزان قابل توجهی نسبت به گذشته افزایش داده است. با این همه، هنوز پاسخگوی نیازهایش نیست و نمی‌تواند جایگزین موشک‌هایی شود که طی دو سال گذشته از انبار موشک‌هایش مصرف کرده است. به عبارتی، روسیه از دسترسی به انبارهای کشوری مثل کرۀ شمالی سود می‌برد.»

موشک کره شمالی روسیه جنگ اوکراین

اگرچه مسئولان گفتند پیونگ‌یانگ «چندین دوجین موشک بالستیک» ارائه کرده است، هنوز مشخص نیست چه مقدار سلاح تحویل داده و قرار است چه مقداری در ماه‌های آینده تحویل دهد.

در نوامبر، کرۀ جنوبی کرۀ شمالی را متهم کرد که چندین نوع موشک را به روسیه داده است، از جمله موشک‌های ضدتانک، موشک‌های قابل حمل ضدهوا، موشک‌های بالستیک و تفنگ، راکت انداز، خمپاره‌انداز و توپ.

وال استریت ژورنال پیش از این گزارش داد که چند هفته پیش روسیه ارسال موشک‌های بالستیک کرۀ شمالی را آغاز کرده است.

از زمان ضدحملۀ اعلامی اوکراین، مرزها به ندرت جا به جا شده‌اند. اما با آغاز زمستان، طرفین با موشک و پهپاد به همدیگر حمله کرده‌اند.

پنج شنبه، وزیر دفاع روسیه گفت پدافند هوایی‌اش یک حملۀ موشکی گستردۀ نیروهای اوکراینی به کریمه را دفع کرده‌اند؛ مسکو در سال 2014 کریمه را از اوکراین جدا و به خود ضمیمه کرد و نیروهای روسی در سال 2022 از آنجا به عنوان محلی برای حملۀ تمام عیارشان استفاده کردند. وزیر گفت سیستم‌های پدافند هوایی روسیه 10 «موشک هدایت شونده» اوکراینی را هدف قرار داد.

میخائیل رازوژایف، فرماندار منطقۀ سواستوپول در کریمه، در تلگرام گفت این حملۀ موشکی «گسترده‌ترین مورد این اواخر» علیه این شبه‌جزیره بود و اضافه کرد یک نفر در اثر سقوط ترکش مجروح شد.

ارتش اوکراین در بیانیه‌ای گفت حمله‌ای موفق به «یک مقر فرماندهیِ نیروهای روسی در نزدیکی سواستوپول» داشت. ادعاهای روسیه و اوکراین را نمی‌توان مستقلاً تأیید کرد.

به‌صورت جداگانه، خدمات اورژانس دولت اوکراین گفت یک حملۀ موشکی روسیه بر شهر جنوبی اوکراین، کروپیونیتسکی یک نفر را کشت و هشت نفر را مجروح کرد. شرکت اوکرنگرو، شرکت دولتی برق، در بیانیه‌ای گفت آوار حاصل از یک موشک هم به تأسیسات این شرکت آسیب رسانده است.