به گزارش اکوایران، یک مقام ارشد اوکراینی روز جمعه با تایید ادعای قبلی کاخ سفید گفت که روسیه برای اولین بار از موشک‌های ساخت کره شمالی برای حمله به اوکراین استفاده کرده است.

به نوشته رویترز، این بیانیه پس از آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شد که فرماندار منطقه خارکف در شمال شرق اوکراین گفت که منطقه او مورد اصابت موشک‌هایی قرار گرفته است که ساخت روسیه نیستند.

میخائیلو پودولیاک، مقام ارشد کیف، گفت «دیگر هیچ پنهانکاری وجود ندارد... فدراسیون روسیه برای اولین بار با موشک‌های دریافتی از کره شمالی به خاک اوکراین حمله کرد».

 واشنگتن در بیانیه روز پنجشنبه خود برای مدرک، به اطلاعات از طبقه بندی خارج شده اشاره کرد.

کرملین به درخواست اظهارنظر درباره ادعای ایالات متحده مبنی بر شلیک موشک‌های بالستیک کوتاه برد کره شمالی به سمت اوکراین پاسخی نداد.

در حالی که ایالات متحده به طور مشخص نمی‌گوید پیونگ یانگ چه نوع موشک‌هایی را به روسیه ارسال کرده است، جان کربی، سخنگوی ایالات متحده گفت که برد آن‌ها حدود 900 کیلومتر است. او تصویری را منتشر کرد که به نظر می‌رسید موشک‌های بالستیک کوتاه برد KN-23 و KN-25 را نشان دهد.

کره شمالی از زمانی که برای اولین بار بمب اتمی خود را در سال 2006 آزمایش کرد، تحت تحریم تسلیحاتی سازمان ملل قرار دارد.

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که با حمایت روسیه تصویب شده است، کشورها را از تجارت تسلیحات یا سایر تجهیزات نظامی با کره شمالی منع می‌کند.

در ماه نوامبر، مقامات کره جنوبی گفتند که کره شمالی احتمالاً موشک‌های بالستیک کوتاه برد را به عنوان بخشی از یک قرارداد تسلیحاتی بزرگتر که شامل موشک‌های ضد تانک و ضد هوایی، توپخانه و گلوله‌های خمپاره و مسلسل نیز می‌شود، به روسیه داده است.

مسکو و پیونگ یانگ هر دو قبلا انجام هرگونه معامله تسلیحاتی را رد کرده بودند، اما سال گذشته متعهد شدند که روابط نظامی خود را تعمیق کنند.