به گزارش اکوایران، منابع آگاه از مذاکرات جنبش حماس در قاهره گفتند که هیئت این جنبش فلسطینی برای رایزنی با دفتر سیاسی اش درباره ابتکار سه مرحله ای مصر برای توقف جنگ میان اسرائیل و گروه های فلسطینی در نوار غزه، به قطر رفته است.

به نوشته میدلیست‌نیوز، این منابع توضیح دادند که اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، پس از چهار روز مذاکره در قاهره، به دوحه رسید.

به گفته این منابع، حماس در چارچوب دفتر سیاسی خود، پرونده ابتکار مصر برای توقف جنگ غزه را که در قاهره دریافت کرده، بررسی خواهد کرد.

گفتنی است چهارشنبه گذشته هیئتی از حماس به ریاست هنیه برای بررسی موضوع اسیران و پرونده های مربوط به نوار غزه وارد پایتخت مصر شد.

ابتکار مصر برای توقف جنگ در غزه شامل سه مرحله است:

مرحله نخست شامل آغاز وقفه دو هفته ای بشردوستانه و قابل تمدید برای دو یا سه هفته دیگر است که طی آن حماس 40 نفر از اسرای زن، کودک و سالمند اسرائیلی را آزاد می کند. در مقابل نیز اسرائیل 120 اسیر فلسطین از همین گروه را آزاد کرده و در طول این مدت فعالیت های جنگی خود را متوقف می کند.

مرحله دوم این ابتکار شامل گفت و گوی داخلی فلسطینی با نظارت مصر و با هدف «پایان دادن به جدایی» و تشکیل یک حکومت تکنوکرات در فلسطین است که موضوعات بشردوستانه و پرونده بازسازی غره و آمادگی برای انتخابات عمومی و ریاست جمهوری فلسطین را بر عهده می گیرد.

مرحله سوم نیز دربردارنده آتش بس کامل و قراردادی جامع برای تبادل اسیران شامل تمامی نظامیان اسرائیلی نزد حماس و جهاد و نیز فلسطینیانی است که از هفتم اکتبر گذشته (آغاز عملیات طوفان الاقصی) بازداشت شده اند. این مرحله همچنین شامل عقب نشینی اسرائیل از شهرهای غزه و امکان بازگشت آوارگان به مناطق خود در غزه و شمال این باریکه است.