به گزارش اکوایران، علی‌رغم تشکیل نیروی ضربت دریایی جدید برای محافظت از کشتی‌های تجاری دریای سرخ، ایالات متحده و متحدانش در حال بررسی حمله‌ای احتمالی علیه حوثی‌های انصارالله یمن هستند؛ چرا که تصور می‌کنند چنین گروه ضربتی برای دفع تهدیدات حوثی‌ها در این آبراه حیاتی کافی نخواهد بود.

به نوشته بلومبرگ، چهار منبع آگاه خبر دادند که به هدف فلج‌کردن توان انصارالله برای هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری، غربی‌ها در حال برنامه‌ریزی اقداماتی هستند که این تهدید را خنثی کنند. آن‌ها تأکید کردند که ایالات متحده همچنان به دنبال راه‌حل دیپلماتیک است.

با این حال، یکی از منابع گفت که پنتاگون برای جو بایدن طرحی آماده کرده تا پاسخی سنگین به این گروه مقاومت منطقه‌ای داده شود. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت در روز سه‌شنبه در پاسخ به سؤالی درباره اقدام نظامی احتمالی گفت که او «این گزارش‌ها را نه رد می‌کند و نه تأیید».

پس از موج حملات حوثی‌ها که تعدادی از شرکت‌های بزرگ را وادار کرد که تا مسیر کشتی‌های خود را به نوک جنوبی آفریقا تغییر دهند، گفتگوهای اخیر نشان می‌دهد که ممکن است ایالات متحده و متحدانش به انجام کارهای بیشتری برای محافظت از تجارت دریای سرخ نیاز داشته باشند.

در نتیجه تغییر مسیر کشتی‌ها، هزینه حمل‌ونقل افزایش یافته و نفت وست تگزاس اینترمدیت در روز سه‌شنبه به بالاترین قیمت در بیش از دو هفته گذشته رسید. پس از اینکه شرکت‌هایی از جمله بریتیش‌پترولیوم اعلام کردند که حرکت خود از طریق دریای سرخ را متوقف خواهند کرد، نفت تقریباً به ۷۴ دلار در هر بشکه رسید.

روز دوشنبه، گروه ضربت چندملیتی اعلام کرد که فعالیت‌های کنونی ایالات متحده در دریای سرخ که بر سرنگونی موشک‌ها و پهپادها متمرکز است را گسترش خواهد داد.

حملات به حوثی‌ها در یمن با خطراتی همراه خواهد بود. بزرگ‌ترین آن‌ها، احتمال بروز یک جنگ منطقه‌ای گسترده است که دقیقاً همان چیزی است که پس از آغاز عملیات زمینی اسرائیل علیه رزمنده‌های حماس، دولت بایدن به دنبال اجتناب از آن بود.

متحدان آمریکا در منطقه نیز محتاط هستند. به گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی که هم مرز با یمن است، از رویکردی دیپلماتیک‌تر و سنجیده‌تر در قبال انصارالله حمایت می‌کند؛ زیرا می‌ترسد هدف حمله مجدد حوثی‌ها قرار بگیرد.

جان آلترمن، معاون ارشد مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک گفت: «نکته سخت این است که هیچ‌کس نمی‌خواهد درگیر جنگی بی‌پایان در خاورمیانه باشد. اما از کجا معلوم که حوثی‌ها از حضور در جنگی بی‌پایان با ایالات متحده استقبال نکنند»؟

حملات همچنین آمریکا را به رویارویی با ایران نزدیک‌تر می‌کند؛ چیزی که جان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اخیراً گفت که حمایت نظامی و اطلاعاتی «قابل توجهی» از حوثی‌ها ارائه می‌کند.

فاینر در سخنرانی ۷ دسامبر خود گفت که دولت بایدن «امکان اقدام نظامی» علیه حوثی‌ها را رد نکرده است؛ اما در حال حاضر، بر تشکیل ائتلافی دریایی برای تأمین امنیت دریای سرخ متمرکز شده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در روز دوشنبه در تلاش برای کمک به حفاظت از کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، تشکیل گروه ضربت چندملیتی را اعلام کرد. کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی عدم بازدارندگی این گروه را رد کرد.

او گفت: «اکنون سخت‌افزارهای زیادی در دریای سرخ وجود خواهد داشت. نه فقط سخت‌افزار نیروی دریایی ایالات متحده، بلکه کشتی‌های سایر کشورها برای مقابله با این تهدید نیز حضور دارند. پس بیایید ببینیم به کجا ختم می‌شود».

اگرچه گروه ضربت جدید نمایشی از وحدت ارائه می‌دهد، اما فشار بر دولت بایدن برای اقدامات بیشتر در حال افزایش است. به گفته یکی از منابع، ایالات متحده قصد دارد تا پیام روشنی ارسال کند مبنی بر اینکه تهدیدات علیه کشتی‌رانی را تحمل نخواهد کرد.

کوری شاک، مدیر سیاست خارجی و دفاعی مؤسسه امریکن اینترپرایز گفت: «حوثی‌ها به درستی میزان تحمل دولت بایدن را پایین ارزیابی کرده‌اند. این نمونه‌ای دیگر از جابه‌جایی نیروهای ایالات متحده برای نشان‌دادن تعهد در زمانی است که ما واقعاً متعهد نیستیم».

اما خطر بروز جنگی گسترده از جمله برای عربستان سعودی که از کمک نظامی ایالات متحده در تلاش برای شکست حوثی‌ها در جنگ داخلی یمن برخوردار بود، وجود دارد. در سال ۲۰۱۹، انصارالله مسئولیت حمله‌ای موشکی و پهپادی که برای مدت کوتاهی نیمی از تولید نفت پادشاهی را از بین برد، بر عهده گرفتند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در روز پنجشنبه با شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان سعودی گفتگو کرد. طبق گزارش سعودی‌ها، این گفتگو بر جنگ غزه متمرکز بود، اما در گزارش ایالات متحده بر تهدید حوثی‌ها نیز تأکید شده بود. در این بیانیه آمده که بلینکن «حملات مستمر حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در آب‌های بین‌المللی جنوب دریای سرخ را محکوم کرده و از خواستار همکاری همه شرکا برای حفظ امنیت دریایی شد».