به گزارش اکوایران، روسیه و اوکراین روز یکشنبه برای دومین روز متوالی بیش از 12 هواپیمای بدون سرنشین را به خاک یکدیگر پرتاب کردند که ظاهراً یکی از آن‌ها یک فرودگاه نظامی روسیه را هدف قرار داده است.

به نوشته اسوشیتدپرس، وزارت دفاع روسیه در پستی در تلگرام اعلام کرد که حداقل 35 پهپاد اوکراینی در طول شبانه روز گذشته در سه منطقه در جنوب غربی روسیه سرنگون شدند.

به گفته یک کانال تلگرامی روسی منتقد کرملین، یک پایگاه هوایی روسیه در شهر موروزوفسک -که میزبان هواپیماهای بمب افکن مورد استفاده در جنگ اوکراین است- در میان اهداف بوده است.

واسیلی گولوبف، فرماندار استان روستوف روسیه، به طور جداگانه از «حملات گسترده هواپیماهای بدون سرنشین» در نزدیکی موروزوفسک و یک شهر دیگر در غرب آن خبر داد، اما به پایگاه هوایی اشاره ای نکرد. گولوبف گفت که بیشتر پهپادها سرنگون شدند و تلفات جانی نداشتند.

در همین حال صبح یکشنبه، نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که 20 پهپاد [ادعایی] شاهد را که در شبانه روز گذشته توسط نیروهای روسی به جنوب و غرب اوکراین پرتاب شده بود، و همچنین یک موشک کروز X-59 که از مناطق اشغالی جنوب این کشور پرتاب شده بود، سرنگون کرد.

افزایش حملات هواپیماهای بدون سرنشین در ماه گذشته در حالی انجام می‌شود که هر دو طرف می‌خواهند نشان دهند که در مرز دو سالگی جنگ، به بن بست نرسیده‌اند. با وجود ضدحمله اوکراین که در ژوئن آغاز شد، هیچ یک از طرفین نتوانسته‌اند پیشروی زیادی داشته باشند.

عضویت اتحادیه اروپا

در همین حال، وزیر امور خارجه اوکراین از آنچه که وی تغییر چشمگیر رویکرد آلمان در قبال درخواست عضویت کیف در اتحادیه اروپا خواند، استقبال کرد.

دیمیترو کولبا در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی بیلد گفت که اولاف شولز صدراعظم آلمان به خاطر نقشش در تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات عضویت برای کیف، مورد تحسین اوکراینی‌ها است.

اوکراین مدت‌هاست که در تلاش‌های خود برای پیوستن به این بلوک 27 عضوی با مخالفت شدید ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، مواجه شده است، کسی که بارها از تمایل خود برای حفظ روابط نزدیک با روسیه صحبت کرده است.

شولتز گفت که در نشست اتحادیه اروپا در هفته گذشته، او پیشنهاد کرده است که اوربان اتاق را ترک کند تا نشست سران بتواند مذاکرات الحاق با اوکراین را آغاز کند، خواسته‌ای که رهبر مجارستان با آن موافقت کرده است.

کولبا به نشریه بیلد گفت: «کاری که اولاف شولز صدراعظم آلمان در نشست سران برای حذف تهدید وتوی مجارستان انجام داد، به عنوان نقش رهبری آلمان در راستای منافع اروپا در تاریخ ثبت خواهد شد.»