به گزارش اکوایران، با افزایش تعداد کشته‌های غزه، دولت بایدن با فشار فزاینده‌ای بر سر ارائه تسلیحات قدرتمند به اسرائیل روبرو شده است. منتقدان معتقدند که ایالات متحده، به عنوان پشتیبان اصلی نظامی اسرائیل، باید اقدامات بیشتری برای تضمین امنیت غیرنظامیان انجام دهد.

به نوشته واشنگتن‌پست، اگرچه بایدن قصد ارسال میلیاردها دلار کمک نظامی اضافی برای جنگ اسرائیل را دارد، اما قوانین دولتی آمریکا برای تسلیح کشورهای خارجی خواستار ارزیابی و کنترل بر استفاده این تسلیحات طبق قوانین بین‌المللی است.

مقامات دولتی آمریکا گفته‌اند که گفتگوهای گسترده‌ای با همتایان اسرائیلی خود انجام داده تا مطمئن شوند که درک مشترکی از تعهدات آمریکا تحت قوانین بین‌المللی بشردوستانه وجود دارد. اما آن‌ها همچنین اذعان کرده‌اند که ایالات متحده ارزیابی‌های لحظه‌ای درباره پایبندی اسرائیل به قوانین جنگ را انجام نمی‌دهد.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که دولت قادر به ارزیابی هم‌زمان از پایبندی اسرائیل به این توافق نیست؛ زیرا مقامات به و نیات فرماندهان و اطلاعات عملیات که نیروهای اسرائیل برای برنامه‌ریزی خود استفاده می‌کنند، دسترسی ندارند.

این مقام با اشاره به قوانین بین‌المللی جنگی گفت: «آنچه از اینجا می‌توانیم، انجام دهیم، این است که در مورد چهارچوب، اصول حقوقی و حتی برخی نکات ظریف و خاص با اسرائیلی‌ها گفتگو داشته باشیم».

برخی از کارشناسان حقوقی می‌گویند که پیش از هرگونه ارسال تسلیحات بیشتر، این بحث‌ها باید با نظارت فعال‌تر بر استفاده از جنگ‌افزارهای آمریکایی همراه باشد.