به گزارش اکوایران، وال‌استریت ژورنال در روز جمعه گزارش داد که از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه حماس، ایالات متحده حداقل ۱۰۰ بمب عظیم موسوم به «سنگرشکن» را به اسرائیل فرستاده است؛ تسلیحاتی که قادر به نفوذ به اعماق سازه‌های بتنی هستند.

به نوشته دیلی‌کالر، محموله‌های ۲ هزار پوندی بمب‌های سنگرشکن مدل BLU-109 به همراه ۱۵ هزار از سایر انواع این بمب و ۵۷ هزار گلوله توپ به ارزش صدها میلیون دلار، عمدتاً از طریق هواپیماهای باری ارتش ارسال شد. در عین حال، مقامات دولت بایدن فشارها را بر اسرائیل افزایش داده تا تلفات غیرنظامیان را به حداقل برساند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در روز جمعه گفت: «من روشن کردم که پس از آتش‌بس، ضروری است که اسرائیل از جان غیرنظامیان و ادامه جریان کمک‌های بشردوستانه حفاظ کند».

بمب‌های سنگرشکن در دسته مهماتی قرار می‌گیرد که ارتش ایالات متحده در عراق، افغانستان، سوریه، سومالی و لیبی برای حمله به تجمعات بزرگ اهداف دشمن در محیط‌های عمدتاً باز استفاده کرده است. این مهمات نام خود را با توانایی در نفوذ و تخریب استحکامات بتنی به دست آوردند.

در مقابل، عملیات اسرائیل در غزه بیشتر شامل نبرد زمینی و حملات هوایی به ساختمان‌ها در محیط‌های شهری پرجمعیت است. احتمالاً اسرائیل تلاش دارد تا شبکه وسیع تونل‌های زیرزمینی حماس را با بمب‌های BLU-109 هدف قرار دهد.

میک مولروی، معاون پیشین دستیار وزیر دفاع و افسر در تفنگداران دریایی و سیا گفت: «آن‌ها نوعی سلاح برای نبردهایی هستند که ما در افغانستان و سوریه در مناطق باز و غیرشهری استفاده می‌کردیم. ممکن است ایالات متحده از آن‌ها در مناطق شهری بیشتری استفاده کند؛ اما در ابتدا، تجزیه‌وتحلیل زیادی از هدف انجام داده تا مطمئن شود که حمله متناسب و مبتنی بر ضرورت نظامی بوده است».

با استناد به فهرست داخلی دولت ایالات متحده که در اختیار این رسانه قرار گرفته است، سایر محموله‌ها شامل ۵ هزار بمب غیر هدایت‌شونده Mk82، بیش از ۵۴۰۰ بمب Mk84 با کلاهک‌های ۲ هزار پوندی، تقریباً هزار بمب GBU-39 با قطر کوچک و تقریباً 3000JDAM، کیت‌هایی که می‌توان به موشک‌های غیرهدایت‌شونده اضافه کرد، می‌شود.

اسرائیل حملات خود به غزه را در اوایل روز جمعه از سر گرفت؛ زیرا تلاش‌ها برای تمدید آتش‌بس موقت که از ۲۴ نوامبر آغاز شده بود، شکست خورد. به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل قصد دارد تا زمانی که حماس حذف نشده است، به جنگ ادامه دهد.

پنتاگون از تحویل مهمات دقیق، پدافند هوایی، پشتیبانی پزشکی و سایر تجهیزات ظرف چند روز پس از اعلام جنگ اسرائیل به حماس در تلافی حملات ۷ اکتبر خبر داد. پنتاگون گفت که محموله‌ها تقریباً روزانه به اسرائیل ارسال می‌شود.