به گزارش اکوایران، چهار مقام آمریکایی و اسرائیلی خبر دادند که مصر به ایالات متحده و اسرائیل هشدار داده که اگر در نتیجه عملیات نظامی اسرائیل در جنوب غزه، آوارگان فلسطینی به سینا فرار کنند، ممکن است «گسستی» در روابط بین قاهره و تل‌آویو ایجاد شود.

به نوشته آکسیوس، روابط نزدیک بین مصر و اسرائیل، به ویژه بین ارتش و سرویس‌های اطلاعاتی آن‌ها، در چندین مرحله از جنگ از جمله در مورد آزادی اسرا، بسیار مهم بوده است.

مصر جنگ غزه را تهدیدی برای امنیت ملی خود دانسته و می‌خواهد از عبور آوارگان فلسطینی از مرز به خاک خود جلوگیری کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، تا ۳ دسامبر، تقریباً ۱.۹ میلیون نفر در غزه یا نزدیک به ۸۵ درصد جمعیت آن آواره شده‌اند. بر اساس آمار وزارت بهداشت غزه، دست‌کم 17 هزار و 700فلسطینی نیز کشته شده‌اند.

مصر، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین از همان روزهای اولیه جنگ نگران بودند که اسرائیل فلسطینی‌ها را از غزه به مصر سوق داده و اجازه بازگشت آن‌ها پس از جنگ را ندهد.

مقامات اسرائیلی این موضوع را چه در محافل خصوصی و چه در ملاء عام تکذیب کردند و به مصر اطمینان داده‌اند که هر فلسطینی زخمی‌شده که برای مداوا از غزه خارج شده بود، اجازه بازگشت به منطقه محصور را خواهد داشت.

اوایل این هفته، ارتش اسرائیل عملیات نظامی خود را به جنوب نوار غزه گسترش داد و بر شهر خان یونس که نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) معتقدند رهبران حماس در آن پنهان شده‌اند، تمرکز کرد.

از زمان شروع جنگ در خان یونس، بسیاری از غیرنظامیان فلسطینی به شهر رفح در مرز با مصر گریخته‌اند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در نشست امنیتی اَسپن در واشنگتن گفت آوارگی غیرنظامیان فلسطینی از غزه به مصر، «نامناسب و در تضاد با قوانین بین‌المللی» خواهد بود.

او افزود: «این راه حل نزاع نیست. غیرنظامیان فلسطینی نباید مجازات شوند و نباید خاک خود را ترک کنند».

شکری در روز پنجشنبه به همراه چند وزیر خارجه دیگر عرب برای دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد جنگ غزه به واشنگتن سفر کرد.

دیعا رشوان، رئیس سرویس اطلاعات دولتی مصر نیز در روز پنجشنبه گفت که جابه‌جایی فلسطینی‌ها از غزه به سینا «خط قرمز» مصر بوده و صرف نظر از پیامدهای آن، اجازه چنین کاری را نخواهد داد.

مقامات اسرائیلی می‌گویند که طی چند هفته گذشته، مقامات مصری، از جمله در ارتش و سرویس اطلاعاتی به همتایان خود در ارتش اسرائیل و شین بت گفته‌اند که به شدت نگران پیامدهای عملیات در جنوب غزه برای مصر هستند.

به گفته سه مقام اسرائیلی، مصری‌ها ابراز نگرانی کردند که بحران در مرز آن‌ها با غزه منجر به عبور هزاران پناهجوی فلسطینی از دیوار مرزی و تلاش برای یافتن سرپناه در سینا شود.

یکی از مقامات اسرائیلی گفت که مقامات مصری به همتایان اسرائیلی خود گفته‌اند که نگرانند شبه‌نظامیان غزه نیز پس از آن به مصر فرار کنند.

به گفته مقامات اسرائیلی، مصری‌ها به اسرائیل گفتند که چنین سناریویی می‌تواند بحرانی جدی در روابط مصر و اسرائیل ایجاد کند.

یک مقام آمریکایی گفت که مصر نگرانی‌های مشابهی را با ایالات متحده مطرح کرده است. او تأکید کرد که مقامات مصری نسبت به «گسست» با اسرائیل در صورت وقوع هشدار داده‌اند.