به گزارش اکوایران، مارک اسپر، وزیر دفاع اسبق ایالات متحده در روز سه‌شنبه گفت که در صورت پیروزی مجدد، احتمالاً دونالد ترامپ ایالات متحده را از ناتو خارج خواهد کرد و این امر به «فروپاشی» این ائتلاف منجر خواهد شد.

به نوشته نیوزویک، اسپر که در دولت ترامپ از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به عنوان رئیس پنتاگون خدمت می‌کرد، این اظهارات را در مصاحبه با شبکه چپ‌گرای ام‌اس‌ان‌بی‌سی به زبان آورد.

اگرچه اسپر یکی از مقامات دولت ترامپ بود، اما به خاطر طرح ادعاهایی درباره رئیس‌جمهور سابق در کتاب سال ۲۰۲۲ خود با نام «سوگند مقدس»، خبرساز شد. این کهنه‌سرباز ارتش آمریکای در کتابش نوشته که نگران بود پس از شکست در ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، ترامپ از ارتش برای ماندن در قدرت استفاده کند. اسپر همچنین مدعی شد که ترامپ یک بار در جریان جلسه‌ای از مشاورانش پرسید که آیا سربازان می‌توانند به معترضان به بی‌عدالتی نژادی در خارج از کاخ سفید شلیک کنند.

اسپر در این مصاحبه گفته که اگر ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ پیروز شود، «یکی از اولین اقداماتش، قطع حمایت از اوکراین خواهد بود».

اسپر گفت: «و البته اگر این اتفاق بیفتد، من فکر می‌کنم تمام تلاش‌ها برای حمایت از اوکراین در جنگش علیه روسیه از بین می‌رود. زیرا ایالات متحده سنگ بنای این تلاش‌ها بوده و اگر آن را بیرون بکشید، همه چیز فرو می‌ریزد».

اسپر در ادامه گفت که فکر می‌کند «حرکت بعدی» ترامپ خروج ایالات متحده از ناتو یا حداقل خروج سربازان آمریکایی از کشورهای ناتو باشد.

او اذعان کرد: «در نهایت، این اقدام می‌تواند به فروپاشی اتحاد منجر شود. این دقیقاً همان چیزی است که ولادیمیر پوتین دوست دارد شاهدش باشد».

اسپر ادامه داد که ترامپ همچنین احتمالاً نیروهای آمریکایی از کره جنوبی، ژاپن و «دیگر کشورهایی که با ما متحد هستند» را خارج خواهد کرد.

او گفت: «از هر نظر، (پیروزی ترامپ) برای امنیت ملی بسیار نگران‌کننده است».

اسپر اولین مقام سابق ترامپ نیست که فکر می‌کند رئیس‌جمهور سابق می‌خواهد کشور را از ناتو خارج کند. جان بولتون که به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ خدمت می‌کرد، در ماه آگوست به گفت که ترامپ در دوره دوم ریاست‌جمهوری خود، «قطعاً از ناتو خارج خواهد شد».

ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری خود آشکارا از ناتو انتقاد می‌کرد و در مقطعی از اعضا خواست هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند.

ترامپ در توییتی در سال ۲۰۱۸ نوشت: «بسیاری از کشورهای عضو ناتو که انتظار می‌رود ما از آن‌ها دفاع کنیم، نه تنها از تعهد فعلی ۲ درصدی خود (که کم است) کوتاهی کرده‌اند، بلکه سال‌ها نیز پرداخت هزینه‌های خود را به تعویق انداخته‌اند».