به گزارش اکوایران، رسانه دولتی کره شمالی اعلام کرد که این کشور موتورهای جدیدی را برای موشک‌های بالستیک میان‌برد خود آزمایش کرده است؛ اقدامی که می‌تواند به پیونگ یانگ در انجام حملات سریع به پایگاه‌های آمریکا کمک کند.

به نوشته بلومبرگ، خبرگزاری رسمی کره شمالی در روز چهارشنبه گزارش داد که آزمایش‌هایی در ۱۱ و ۱۴ نوامبر بر روی «موتورهای جدید سوخت جامد با رانش بالا» برای «افزایش بیشتر قابلیت‌های تهاجمی استراتژیک» نیروهای مسلح کره شمالی انجام شد.

این آزمایش‌ها برای مرحله اول و دوم یک موشک بود و کره شمالی تصاویری از این رویداد را در رسانه دولتی خود منتشر کرد. در گذشته، رژیم کیم جونگ اون چند ماه پس از آزمایش موتورهای جدید، آزمایش موشکی انجام داده است.

رسانه‌های دولتی کره شمالی اغلب می‌گویند که زرادخانه موشک‌های بالستیک این کشور قادر به حمل سلاح هسته‌ای هستند.

اعلام آزمایش‌های موشکی در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده میزبان اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC) در سانفرانسیسکو است. اگرچه کره شمالی عضو این اجلاس نیست، اما آزمایش‌های برنامه هسته‌ای آن بر این نشست سایه انداخته است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور با همتایان ژاپنی و کره جنوبی خود در حاشیه APEC دیدار کرد تا درباره «اقدامات بی‌ثبات‌کننده فزاینده کره شمالی» گفتگو کند. بلینکن همچنین بر «تعهد آهنین» ایالات متحده برای دفاع از ژاپن و کره جنوبی که میزبان بخش عمده‌ای از پرسنل نظامی آمریکا در آن منطقه هستند، تاکید کرد.

در حالی که چندین دهه پیش، ایالات متحده تسلیحات هسته‌ای خود از ژاپن و کره جنوبی را برچید، اما ارتش این کشور همچنان بزرگترین انبار مهمات آمریکا در جهان را در جزیره گوآم حفظ کرده است. این جزیره میزبان پایگاه نیروی هوایی ایالات متحده با بمب افکن‌هایی است که قادر به انجام حملات هسته‌ای در مکان‌هایی مانند کره شمالی و مناطق دورتر است.

در چند سال گذشته، کره شمالی زرادخانه موشک‌های بالستیک خود را با آزمایش و استقرار موشک‌های سوخت جامد که راحت‌تر پنهان شده، سریع استقرار می‌یابند مدرن‌سازی کرده که می‌توانند قبل هرگونه اقدام آمریکا و متحدانش، شلیک شوند.

در سال جاری، پیونگ یانگ تاکنون ۲۸ موشک بالستیک و دو موشک فضایی شلیک کرده است. آن‌ها شامل چهار موشک بالستیک قاره‌پیما بودند که می‌توانند به سرزمین اصلی ایالات متحده حمله کنند. رژیم کیم در سال گذشته بیش از ۷۰ موشک بالستیک شلیک کرد که رکوردی برای این کشور محسوب می‌شود.

موشک‌های بالستیک سوخت مایع که تقریباً به طور انحصاری قبل از به قدرت رسیدن کیم جونگ اون توسط کره شمالی استفاده می‌شد، معمولاً برای آماده‌سازی زمان بیشتری نیاز دارند زیرا پیشران به مخازن آن‌ها اضافه می‌شود. این باعث می‌شود قبل از بلندشدن از زمین در برابر حمله آسیب پذیر باشند.