به گزارش اکوایران، هر بار جنگ یا تنشی در خاورمیانه پیش می‌آید، برندهای آمریکایی هدف قرار می‌گیرند و بایکوت می‌شوند. برای مثال در سال ۲۰۰۰ و زمان جنگ عراق و آمریکا، برندهایی نظیر کوکاکولا ممنوع شده‌اند. حالا نوبت به برندهایی نظیر مک‌دونالد رسیده است.

معترضان در هر ماجرایی، معمولا به دو طریق اعتراض خود را نشان می‌دهند. برخی به خیابان می‌آیند و برخی هم از طریق بایکوت، اعتراض خود را نشان می‌دهند. بسیاری از معترضان در حال حاضر بر این باورند که از طریق بایکوت محصولات و برندهای آمریکایی می‌توانند اعتراض خود را به جنگ اسرائیل در غزه نشان دهند چرا که عهده این برندها معمولا موضعی به نفع اسرائیل داشته‌اند.

سی‌ان‌ان اخیرا گزارشی در این زمینه داشته و در آن به شیوه مدیریت شرکت‌ها و برندهای آمریکایی در کشورهای دیگر پرداخته است. طبق این گزارش، برای مثال وقتی شرکت مک‌دونالد شعبه‌ای را در کشوری به جز آمریکا راه‌اندازی می‌کند، تمامی امور را به صاحب محلی‌اش می‌سپارد.

به عبارت ساده‌تر، مک‌دونالدی که در کویت یا پاکستان قرار دارد، از مدیریت مجزا، مستقل و متفاوت برخوردار است. تنها مسئله‌ای که هنگام راه‌اندازی روی آن تاکید می‌شود مواردی نظیر کیفیت محصول است، حتی در مورد طعم غذا هم قانونی وجود ندارد تا مجریان بتوانند متناسب با ذائقه محلی، غذا را به دست مشتری برسانند.

بسیاری از مصرف‌کنندگان از این مسئله آگاه نیستند که برندهایی نظیر مک‌دونالد، استقلال عمل دارند و موضع خاصی از بالا به آن‌ها دیکته نمی‌شود. هر شعبه در هر کشوری که قرار داشته باشد، متناسب با وضعیت خودش، در شرایط بحرانی نظیر جنگ، موضع‌گیری می‌کند.

در این ویدیو توضیح داده شده که چرا بایکوت امری رایج است و موضع‌گیری مک‌دونالد چطور می‌تواند واکنش‌برانگیز شود.