به گزارش اکوایران، در بحبوحه حملات شدید اسرائیل علیه نوار غزه و هشدار سازمان‌های بین‌المللی از وضعیت بحرانی غیرنظامیان در این منطقه، جو بایدن با رهبران اسرائیل و مصر در مورد موضوعات بشردوستانه و همچنین مذاکرات آزادی اسرا گفتگو کرد.

به نوشته الجزیره، دولت ایالات متحده اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر خواستار «تسریع» کمک‌های بشردوستانه به غزه شده است. بایدن در روز یکشنبه با این دو رهبر به طور جداگانه صحبت کرد و با آن‌ها در مورد جنبه‌های مختلف درگیری در فلسطین گفتگو کرد.

بایدن خطاب به نتانیاهو بر «حق و مسئولیت دفاع از اسرائیلی‌ها» تأکید کرد، اما افزود که این امر باید «به شیوه‌ای مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی که حفاظت از غیرنظامیان را در اولویت قرار می‌دهد»، انجام شود.

کاخ سفید گفت که بایدن همچنین بر لزوم افزایش فوری و قابل‌توجه جریان کمک‌های بشردوستانه برای رفع نیازهای غیرنظامیان غزه تأکید کرد.

پس از حمله غافلگیرانه حماس در ۷ اکتبر که منجر به کشته‌شدن حدود ۱۴۰۰ اسرائیلی شد، بیش از ۸ هزار فلسطینی، نیز در حملات هوایی اسرائیل کشته شده‌اند. در اوایل این هفته، غزه قطع کلی اینترنت را تجربه کرد، اما از آن زمان، برخی از اتصالات اینترنت و تلفن همراه برقرار شده است. سوخت، غذا، آب و دارو نیز در این منطقه کم‌یاب شده است.

اسرائیل همچنین عملیات زمینی به غزه را آغاز کرده که در چند روز گذشته به تدریج تشدید شده است. درگیری با گروه‌های مسلح فلسطینی از جمله حماس ادامه دارد. روز یکشنبه ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که درخواست دو هفته پیش از فلسطینی‌ها برای تخلیه شمال غزه، اکنون قید فوریت پیدا کرده است.

به گفته کاخ سفید، بایدن و نتانیاهو همچنین درباره تلاش‌ها برای آزادی اسیران حماس و دیگر گروه‌ها گفتگو کردند. اسرائیل در روز یکشنبه وجود ۲۳۹ اسیر را در غزه تأیید کرد.

کاخ سفید اعلام کرد که بایدن و السیسی، رئیس‌جمهور مصر در جریان گفتگوی تلفنی «به تسریع و افزایش قابل‌توجه کمک‌ها به غزه از امروز و سپس به طور مداوم» متعهد شدند. کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه رفح که توسط مصر اداره می‌شود به غزه ارسال می‌شوند. با این حال، سازمان ملل متحد و دیگران گفته‌اند که میزان فعلی کمک به طرز تأسف‌باری برای پاسخگویی به نیازهای ۲.۳ میلیون فلسطینی در این منطقه ناکافی است.

از آنجایی که مصر همچنان نگران سرنوشت فلسطینی‌هایی است که ممکن است بخواهند از غزه فرار کنند، کاخ سفید گفت که «تضمین اینکه فلسطینیان غزه به مصر یا هیچ کشور دیگری پناهنده نشوند» نیز در دستور کار قرار گرفت. رئیس‌جمهور مصر که در حال حاضر میزبان میلیون‌ها پناهنده از جمله فلسطینی‌ها است، بارها گفته که فلسطینی‌ها نباید از سرزمین‌های اجدادی خود دور شده تا بتوانند به آرمان دیرینه یک کشور فلسطینی دست یابند.

همچنین در این دیدار، ابعاد مختلف وضعیت کنونی نوار غزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. السیسی بر مخالفت شدید مصر با سیاست‌های مجازات جمعی و آواره‌کردن فلسطینیان تأکید کرد. بایدن مخالفت خود با آوارگی فلسطینی‌ها از سرزمین‌هایشان را ابراز کرد و از مصر و رهبری آن به خاطر نقش مثبتشان در رسیدگی به این بحران قدردانی کرد.

رؤسای جمهور دو کشور همچنین در مورد موضوع بازداشت‌شدگان در نوار غزه بحث و تبادل نظر کردند و فرصت‌ها برای همکاری مشترک جهت بسیج تلاش‌های بین‌المللی در احیای روند صلح را بررسی کردند.

هر دو رئیس‌جمهور بر تعهد خود به همکاری برای ایجاد صلح پایدار در خاورمیانه، از جمله ایجاد کشور فلسطین، تاکید کردند.