به گزارش اکوایران، ایالات متحده گفته است که اکنون زمان آتش‌بس میان اسرائیل و حماس نیست. این در حالی است که سازمان ملل گزارش می‌دهد که برخی از فلسطینی‌هایی که از خانه‌های خود در شمال غزه گریخته‌اند به دلیل کمبود غذا و سرپناه در جنوب به شمال بازگشته‌اند.

به گفته گاردین، روز دوشنبه، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید، به سی‌ان‌ان گفت که اسرائیل هنوز «کار برای انجام دادن دارد تا رهبری حماس را دنبال کند» این سخنان تکرار اظهارات جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، مبنی بر اینکه هرگونه بحث درباره آتش‌بس تنها در صورت آزادی تمام اسرای در  دست حماس در غزه انجام می‌شود، بود.

بیانیه کاخ سفید در تضاد با اظهارات مقامات سازمان ملل و اتحادیه اروپا بود که روز دوشنبه خواستار توقف بشردوستانه در جنگ شدند تا کمک‌ها به غزه ارسال شود.

توماس وایت، مدیر آژانس سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (UNRWA) در غزه، روز دوشنبه به بی بی سی گفت که کمبود سرپناه، غذا و آب آشامیدنی در جنوب برخی از ساکنان را مجبور کرده به خانه‌های خود در شمال بازگردند.

اسرائیل در 13 اکتبر دستور تخلیه همه جانبه را برای تقریباً نیمی از 2.3 میلیون نفر جمعیت غزه صادر کرد. سازمان ملل تخمین می‌زند که تقریباً دو سوم جمعیت غزه در دو هفته گذشته آواره شده‌اند.

وایت گفت: «مردم همه چیز را در شمال رها کرده‌اند. آنها به جنوب آمده‌اند، جایی که برای یافتن سرپناه تلاش می‌کنند، غذا کمیاب است، بسیاری از مردم مجبور به نوشیدن آب غیرقابل شرب هستند، بنابراین وضعیت در جنوب وخیم است».

بر اساس گزارش ها، ارتش اسرائیل اواخر روز دوشنبه یک اردوگاه آوارگان در شمال غزه را بمباران کرد. ارتش اسرائیل گفته است که این حمله، محل استقرار حماس را هدف قرار داده است. رسانه های فلسطینی از کشته شدن پنج نفر خبر دادند.