به گزارش اکوایران، علی بهادری جهرمی - سخنگوی دولت - امروز (سه شنبه - ۲۵ مهر) در مقدمه نشست خبری خود حادثه زلزله در افغانستان را به مردم افغانستان و خانواده های جانباختگان تسلیت گفت و تصریح کرد: دولت و ملت ایران نیز کمک های خود را به کشور همسایه در قالب اعزام ۲۳ تیم امدادی و ارسال ۴۵۰ تن کمک های بشردوستانه شامل مواد غذایی، دارو، وسایل گرمایشی، پتو و چادر انجام داده‌اند و این کمک ها ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه در این ایام شاهد حمله رژیم صهیونیستی به غزه هستیم، خاطر نشان کرد: جنایت های رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم می‌کنیم. این رژیم جنایتکار کلکسیونی از جنایات جنگی که در حقوق بین‌الملل مطرح است را در این روزها بر ملت مظلوم فلسطین اعمال کرده است. حملات به غزه و کشتار کودکان و زنان باید فوراً به اتمام برسد.

بهادری جهرمی تاکید کرد: از سازمان ملل و مجامع بین‌المللی و کشورهای اسلامی درخواست می‌کنیم برای جلوگیری از ادامه حملات و نقض حقوق بشر و توقف جنایات جنگی اسرائیل تلاش کنند.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر استانی رییس جمهور بیان کرد: در سفر رئیس جمهور به استان فارس، طولانی‌ترین آزادراه کشور افتتاح شد که موجب کاهش دوساعته سفر اصفهان شیراز می‌شود. در این سفر واگذاری ۱۰ هزار و ۲۰۹ واحد مسکونی و ۳۰ هزار قطعه زمین در استان فارس و افتتاح دو بیمارستان ۶۴ تختخوابی شهرستان رستم و ۶۰ تختخوابی شهرستان فسا را شاهد بودیم.

وی بهره‌برداری رسمی از طرح عظیم خط دوم انتقال آب شرب کلانشهر شیراز از سد درودزن، افتتاح همزمان ۶۵ طرح آب و برق با اعتباری بالغ بر ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سفر رئیس‌جمهور به استان فارس برشمرد.

مقدمات برداشت ۲میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی مسکن 

سخنگوی دولت درباره آخرین جزئیات برداشت ۲میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی مسکن بیان کرد:  تامین‌مالی مسکن با مدیریت کلان وزیر راه و مسکن و همکاری بخش های اقتصادی و سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد در حال پیگیری مستمر است و آقای رییس جمهور تاکیداتی برای تسهیلات و سرعت بخشیدن به این امر را همواره داشته اند.

وی بیان کرد: یکی از این محورها استفاده از منابع ارزی بود که مقدمات آن فراهم شده و با هماهنگی وزیر راه و وزیر اقتصاد و رئیس  سازمان برنامه و بودجه ک  بانک‌مرکزی و در حال اقدام است. البته تامین مالی مسکن به یک روش اختصاص ندارد.

بهادری جهرمی در خصوص برخورد با بانک های متخلف  در این زمینه گفت: گزارشی در شورای عالی مسکن در این زمینه به تفکیک استان و نهادها ارائه شد.

وی با اشاره به دو بانکی که عملکرد خوبی در ارائه تسهیلات مسکن داشته اند، گفت: بانک های مسکن و ملت عملکرد خوبی در حوزه تامین‌مالی مسکن داشته اند.

رفع مشکلات حوزه خودرو

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی پیرامون دستورات رییس‌جمهور برای رفع مشکلات حوزه خودرو تصریح کرد: یکی از محورهای دستور رییس‌جمهور کاهش خودروهای انباشت‌شده بود که هم‌اکنون به حد خوبی کاهش یافته و افزایش ظرفیت تولیدی ۵۰ درصدی نیز به خوبی محقق شده و البته ادامه خواهد داشت. در سال گذشته تولید چند خودرو متوقف شد تا ارتقای کیفیت داشته باشند و برخی خودروهای با کیفیت، افزایش تولید داشته است.

بهادری‌جهرمی خاطر نشان کرد: هم‌چنین تولید خودروهای برقی و تأمین ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی در دستورکار است و بخشی از آن به سرانجام رسیده است. هم‌چنین آیین‌نامه واردات خودرو به سرانجام رسیده و برخی رفت و برگشت‌ها نیاز داشت تا اصلاحات انجام شود که در حال پیگیری است. درباره عرضه خودرو مقرر شد که امکان ارائه خودرو خارج از سامانه و از طرق مختلف صورت نگیرد. هم‌اکنون نظارت مناسبی در حال انجام است و باید پیگیری شود. هم‌چنین واگذاری خودروسازها به بخش خصوصی نیز با حساسیت و جدیت دنبال می‌شود.

توضیح درخصوص کمک‌های ایران به مردم غزه

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص کمک‌های ایران به مردم غزه عنوان کرد: با عملکرد وحشیانه رژیم صهیونیستی شاهد فاجعه انسانی در غزه هستیم و همه کشورهای انسان‌دوست جهان باید تلاش کنند تا کمک‌های انسان‌دوستانه به دست مردم فلسطین برسد؛ ایران رایزنی‌های خود برای ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین انجام داده ، البته متأسفانه محاصره غزه مانع ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم این منطقه شده است؛ کشورهایی که از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، در این جنایات شریک هستند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

مهاجران غیرقانونی پس از شناسایی به کشورشان بازگردانده می‌شوند

سخنگوی دولت درباره ساماندهی مهاجران غیرقانونی افغانستانی تاکید کرد: شرایط حاکم بر کشور افغانستان که از دهه‌های گذشته به واسطه اشغالگری آمریکا صورت گرفته است، بسیاری از اتباع افغانستانی به کشورهای همسایه از جمله ایران مهاجرت کرده‌اند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه کسانی که به صورت غیرقانونی وارد شده‌اند از سوی نیروی انتظامی شناسایی و مسترد می‌شوند، خاطرنشان کرد: بخشی از مهاجران به صورت رسمی و قانونی وارد کشور شده‌اند و بخشی دیگر از روش‌های غیرقانونی در کشور ما سکونت دارند. کسانی که به صورت غیرقانونی وارد شده‌اند از سوی نیروی انتظامی شناسایی و مسترد می‌شوند.

وی با تاکید بر آنکه دولت برای ساماندهی آن دسته از افرادی که به صورت قانونی وارد شده‌اند، لایحه‌ای تحت عنوان سازمان ملی مهاجرت تدوین و به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است، گفت: این لایحه از سال گذشته تاکنون بررسی و تصویب نشده و معطل مانده است. امیدواریم بعد از برنامه هفتم توسعه ، تسهیل شود.

به گفته وی رئیس جمهور نیز تاکید کردند که وزیر کشور هرچه سریعتر در خصوص ساماندهی اتباع خارجی اقدام کند.

پول‌های آزاد شده ایران با موفقیت از وون به یورو تبدیل شد

بهادری جهرمی درخصوص ۶ میلیارد دلار آزاد شده نیز اظهار کرد: این توافق در زمان خود با دقت و با تضمین کافی انجام شد. رسانه‌های آمریکایی برای بازی‌های سیاسی خودشان مطالبی را منتشر می‌کنند.

وی با بیان‌اینکه پول‌ها با موفقیت از وون به یورو تبدیل شده است، گفت: این‌ پول ها به حساب‌های ۶ بانک ایرانی در قطر منتقل شد. این اقدامات به تایید بانک مرکزی ایران نیز رسید و پول‌ها اکنون زیر کلید بانک مرکزی است.

سخنگوی دولت گفت: ابتدا اصل آزادسازی منابع را انکار می کردند، بعد آن را بی اهمیت خواندند، بعد آن را خرج شده اعلام کردند، بعد گفتند هزینه تبدیل ارز بالا بوده، بعد گفتند محدود به چند کالای خاص است. حال آنکه این منابع در اختیار کشورمان است و برای رشد تولید کشور استفاده خواهد شد.

مجوز واردات یونیت دندانپزشکی بزرگسالان داده نمی‌شود

بهادری جهرمی درخصوص برنامه دولت برای جلوگیری از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی گفت: مجوز واردات یونیت دندانپزشکی بزرگسالان که کفایت تولید داخل دارد، به هیچ وجه داده نشده و نخواهد شد. موضوع مورد اعتراض مربوط به مجوز واردات یونیت دندانپزشکی اطفال بوده که تولید مشابه داخلی ندارد.

وی با تاکید بر آنکه دولت خود را موظف می‌داند که از واردات کالاهای دارای مشابه داخلی جلوگیری کند، عنوان کرد: از مردم و رسانه‌ها درخواست می‌کنم اگر گزارشی بر خلاف این دارند، ارسال کنند.

رویکرد دولت در برابر قیمت گذاری شورای رقابت

وی درخصوص رویکرد دولت در برابر قیمت گذاری شورای رقابت، بیان کرد:  دولت شورای رقابت را تشکیل نداده و این مصوب مجلس است و دولت مجری قانون است، نگاه دولت در حوزه بازارهای مختلف این است که بازار را با افزایش تولید رقابتی کند، که در سال گذشته حدود ۵۰ درصد تولید خودرو را شاهد بودیم و امسال بیش از این خواهد بود، افزایش تولید و فراهم شدن شرایط وارداتی بازار را به سمت رقابتی شدن پیش می برد و در این صورت قیمت ها کنترل کیفیت در رقابت افرایش پیدا خواهد کرد.

بهادری جهرمی درخصوص تلاطم اخیر در بازار ارز تصریح کرد: واکنش جهانی و منطقه ای به ناامنی و مسائل جغرافیایی مانند جنگ رژیم صهیونیستی طبیعی است که در بازار واکنش هایی داشته باشد. ولی با اقدامات بانک‌ مرکزی ثبات نسبی به بازار بازگشت  و آثار آن مقطعی و کوتاه مدت خواهد بود.

گفت‌وگوهای رییس‌جمهور با مقامات سایر کشورها در مورد غزه

سخنگوی دولت در مورد گفت‌وگوهای رییس‌جمهور با مقامات سایر کشورها در مورد غزه گفت: رئیس جمهور با سران کشورهای مختلف از جمله فرانسه، روسیه، عربستان، ترکیه، قطر، عمان، عراق و سوریه وارد گفتگو شدند. رئیس جمهور در گفتگو با بن سلمان با اشاره به اعتقادات و منافع مشترک دو کشور به ویژه در مسائل مرتبط با امت اسلامی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های جهان اسلام برای توقف جنایت جنگی رژیم صهیونیستی تأکید کردند و افزودند که ایران و عربستان در مقطع حساس کنونی باید به عنوان دو بازیگر کلیدی از ملت مسلمان و مظلوم فلسطین حمایت کنند.

وی افزود: کشورهای اسلامی وظیفه دارند که برای توقف هر چه سریع‌تر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان همکاری و همگرایی داشته باشند. تنها راه‌حل اساسی مشکل فلسطین به عنوان مسئله اصلی منطقه، توجه به حقوق حقه مردم مظلوم این سرزمین است که بر اساس آن و طبق پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران همه فلسطینیان در روندی دموکراتیک و در انتخاباتی آزاد و عادلانه سرنوشت خود را تعیین کنند.

جزئیات تغییر دهک‌بندی

وی درخصوص جزئیات تغییر دهک بندی نیز توضیح داد: قرار است شیوه دهک بندی تغییر کند و از دهک بندی به صدک بندی تغییر یابد. این به جهت افزایش دقت و افزایش میزان اشراف بر دسته بندی دهک هاست و تغییری در پرداخت یارانه ها صورت نخواهد گرفت و براساس رویه سابق با دقت صدکی محقق خواهد شد.