به گزارش اکوایران، سناتورهای دموکرات نسبت به جنبه‌هایی از توافق اسرائیل و عربستان ابراز نگرانی کردند. توافقی که احتمالاً به تأیید کنگره نیاز دارد.

به نوشته  فایننشال تایمز، گروهی متشکل از 20 سناتور دموکرات، نگرانی‌های قابل توجهی را در مورد تلاش‌های دولت بایدن برای عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل ابراز کرده‌اند. واکنشی که این چشم‌انداز را ایجاد می کند که هر گونه پیمانی از این دست با مسیر دشواری در کنگره مواجه خواهد شد.

سناتورها در نامه‌ای به جو بایدن گفتند که نگران تعمیق روابط امنیتی با ریاض هستند و افزودند که هر گونه توافقی باید شامل ارائه امتیازات قابل توجه اسرائیل به فلسطینیان باشد.

سناتور کریس مورفی، یکی از نویسندگان این نامه، به خبرنگاران گفت: «یک توافق بد می‌تواند اولویت‌های امنیت ملی ایالات‌متحده را به خطر بیندازد.»

مورفی به همراه سناتورهای دیگر کریس ون هولن، پیتر ولش و دیک دوربین، نماینده اکثریت سنا، از دیگر امضاکنندگان بودند.

در این نامه آمده است: «ایالات متحده مدت‌هاست که از تعهد ملت ما نسبت به تضمین‌های امنیتی مبتنی بر معاهده در خاورمیانه ناآرام، منطقه‌ای مملو از درگیری، خودداری کرده است. برای اثبات هماهنگی منافع ایالات متحده با معاهده دفاعی الزام‌آور با عربستان سعودی، ادله زیادی لازم است.»

این مداخله در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده به تلاش برای ثمر رساندن توافق عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی ادامه می‌دهد، اما موانع سیاسی در مسیر خود را نشان می‌دهد.

بر اساس شرایط کلی توافق بین سه طرف، ایالات متحده برخی از ضمانت‌های امنیتی به ریاض و همچنین کمک به برنامه هسته‌ای غیرنظامی ارائه خواهد کرد، در حالی که اسرائیل گام‌هایی در جهت بهبود شرایط برای فلسطینی‌ها برمی‌دارد.

تقریبا هرگونه تعهد امنیتی و کمک هسته‌ای ایالات متحده به تأیید کنگره نیاز دارد. دموکرات‌ها اعلام کردند که نسبت به درخواست عربستان برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک خود به عنوان بخشی از توافقنامه همکاری هسته‌ای غیرنظامی نگران هستند.