به گزارش اکوایران، جمهوری خواهان تندرو در مجلس نمایندگان ایالات متحده، روز جمعه طرح پیشنهادی برای تأمین مالی موقت دولت را رد کردند و به طور قطع مشخص کردند که ارگان‌های فدرال از روز یکشنبه تعطیل خواهند شد.

بنا بر گزارش رویترز، مجلس نمایندگان با 232 رای موافق در مقابل 198 رای، اقدامی را که به تمدید بودجه دولت به مدت 30 روز و جلوگیری از تعطیلی آن می‌انجامید، رد کرد. این لایحه هزینه‌ها را کاهش می‌داد و مهاجرت را محدود می‌کرد، اولویت‌های جمهوری‌خواهان که شانس کمی برای تصویب در سنا تحت کنترل دموکرات‌ها داشتند.

پس از رای‌گیری، کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان، گفت که مجلس همچنان ممکن است تمدید بودجه را بدون سیاست‌های محافظه کارانه تصویب کند. اما او از بیان اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد خودداری کرد. انتظار می‌رود که این مجلس روز شنبه رای‌گیری بیشتری برگزار کند.

او به خبرنگاران گفت: «شکست فقط در صورتی است که دست از کار بکشید. »

مشخص نیست که آیا سنا به موقع در این مورد اقدام خواهد کرد یا نه. این مجلس قرار بود بعدازظهر شنبه لایحه دوحزبی را که بودجه دولت را تا 17 نوامبر تامین می‌کند، بررسی کند اما موانع آیین‌نامه‌ای ممکن است رای‌گیری نهایی را تا روز سه‌شنبه به تعویق بیندازد.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده روز جمعه گفت که تعطیلی دولت پیشرفت اقتصادی ایالات‌متحده را از طریق بی‌اثر کردن برنامه‌های کسب‌و‌کارهای کوچک «تضعیف» می‌کند و می‌تواند پیشرفت‌های عمده زیرساخت‌ها را به تاخیر بیندازد.

این تعطیلی چهارمین تعطیلی در یک دهه اخیر خواهد بود. این حاشیه‌های مکرر نگرانی‌ها را در وال استریت نیز افزایش داده است.

بایدن هشدار داد که تعطیلی می‌تواند خسارات سنگینی بر نیروهای مسلح وارد کند.

جو بایدن در مراسم بازنشستگی مارک میلی، یک ژنرال ارشد گفت: «ما نمی‌توانیم در حالی که سربازان ما در برابر خطر قرار دارند، در حال بازی‌های سیاسی باشیم. این ترک مطلق وظیفه است.»

در پایان، 21 جمهوری خواه تندرو مجلس نمایندگان با دموکرات ها همراه شدند تا این اقدام را شکست دهند.

کت کامک، نماینده جمهوریخواه به خبرنگاران گفت: «اعضایی هستند که برایشان مهم نیست دولت باز بماند یا تعطیل شود. معتقدم آنهایی که با تعطیلی مشکلی ندارند، هرگز تعطیلی را تجربه نکرده‌اند.»

سایر جمهوری‌خواهان گفتند که احتمالاً باید با دموکرات‌ها همکاری کنند تا لایحه‌ای را تصویب کنند که بتواند در سنا تأیید شود.

مک کارتی گفت که در حال بررسی این رویکرد است اما کمک‌های اضافی به اوکراین را که بایدن درخواست کرده است و قانونگذاران در سنا در لایحه موقت خود گنجانده‌اند، نمی‌پذیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، و رقیب احتمالی بایدن در انتخابات 2024، از جمهوری‌خواهان سنا به خاطر همکاری با دموکرات‌ها انتقاد کرد.

گاتز و تعداد انگشت شماری دیگر از تندروها تهدید کرده‌اند که اگر مک کارتی به آرای دموکرات‌ها تکیه کند، از نقش رهبری خود کنار خواهند زد.

حکیم جفریس، دموکرات ارشد مجلس نمایندگان آمریکا به خبرنگاران گفت: «ما در میانه جنگ داخلی جمهوری‌خواهان هستیم که ماه‌هاست در جریان است و اکنون دولت را به تعطیلی فاجعه‌بار تهدید می‌کند.»