به گزارش اکوایران، وزارت دفاع آمریکا در استراتژی مقابله با تسلیحات کشتار جمعی خود که روز پنجشنبه منتشر کرد، ایران و کره شمالی را به عنوان «تهدیدات مداوم» توصیف کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آناتولی، پنتاگون در این سند ادعا کرد کره شمالی، ایران و سازمان‌های افراط‌گرای خشونت‌گرا همچنان تهدیدات دائمی هستند.

همچنین، روسیه به عنوان یک «تهدید حاد» در نظر گرفته شده است و چین در گزارش استراتژی جدید همچنان «چالش در حال رشد» نام‌گذاری شده است.

در این گزارش آمده است: «جمهوری خلق چین تقریباً تمام جنبه‌های ارتش آزادیبخش خلق (PLA) را با تمرکز بر خنثی کردن مزیت‌های نظامی ایالات متحده گسترش داده و مدرن کرده است.»

علاوه بر این، افزوده است که چین «جامع ترین و فوری‌ترین چالش» را برای ایالات متحده ایجاد کرده است.

این گزارش می‌افزاید: «روسیه حادترین تهدید هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی را در کوتاه مدت ایجاد می‌کند و در میان مدت و بلندمدت به حفظ قابلیت‌های سلاح‌های کشتار جمعی ادامه خواهد داد».

گزارش پنتاگون همچنین بیان می‌کند که مسکو برنامه سلاح‌های بیولوژیکی شوروی سابق را به طور کامل تایید نکرده است، شواهدی مبنی بر توقف فعالیت‌های کلیدی آن وجود ندارد و همچنان به رازداری در مورد تحقیقات بیولوژیکی خود با کاربرد دوگانه ادامه می‌دهد.»

در بخش کره شمالی این سند آمده است: «توسعه توانمندی‌ها گزینه‌هایی را برای استفاده از سلاح هسته‌ای در هر مرحله از درگیری در اختیار کره شمالی قرار می‌دهد.»

در این سند همچنین آمده است که بهبود دامنه توانمندی‌های هسته‌ای کره شمالی، ایالات متحده، متحدان منطقه‌ای و شرکای آن را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در این سند آمده است: «ارزیابی می‌شود که ایران در حال حاضر برنامه تسلیحات هسته‌ای را دنبال نمی‌کند، اما ظرفیت تولید مواد شکافت پذیر کافی برای یک دستگاه هسته‌ای را در کمتر از دو هفته را دارد.»

پنتاگون برای اولین بار از سال 2014 سند استراتژی سلاح‌های کشتار جمعی را منتشر کرد.