به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور ترکیه گفت که ایران قبلاً با کریدور زمینی ترکیه به آذربایجان مخالف بود، اما اکنون نظرش را تغییر داده است.

به نوشته المانیتور، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در روز سه‌شنبه گفت که اکنون ایران در حال راضی‌شدن به برنامه مشترک ترکیه و آذربایجان برای ایجاد یک کریدور حمل‌ونقل بین ترکیه و آذربایجان از طریق ارمنستان است.

اردوغان در راه بازگشت از منطقه نخجوان آذربایجان، بر عزم کشورش برای ایجاد کریدوری که از طریق آن، آنکارا به دنبال تقویت روابط تجاری خود با آذربایجان و آسیای مرکزی است، تأکید کرد. او گفت: «ایجاد این کریدور برای ترکیه و آذربایجان بسیار اهمیت دارد. این یک موضوع استراتژیک بوده و باید تکمیل شود».

تهران در گذشته با این طرح مخالف بود؛ چرا که مسیرهای حمل‌ونقلی که ایران را به ارمنستان متصل می‌کند، قطع خواهد کرد. اردوغان بدون توضیح بیشتر در مورد ماهیت سیگنال‌های مثبتی که اکنون از ایران می‌رسد، گفت: «دیدن سیگنال‌های مثبت از سوی ایران در این زمینه مایه خرسندی است».

کریدور موسوم به زنگزور از طریق استان سیونیک در جنوب ارمنستان، منطقه نخجوان آذربایجان در مرز ترکیه را به سرزمین اصلی آذربایجان متصل خواهد کرد. ارمنستان با این طرح‌ها مخالف بوده و آن را نقض حاکمیت خود می‌داند. اردوغان در روز سه‌شنبه گفت: اگر ارمنستان راه را برای کریدور هموار نکند، از کجا عبور خواهد کرد؟ از ایران عبور خواهد کرد. ایران در حال حاضر این موضوع را مثبت ارزیابی می‌کند. بنابراین امکان عبور از ایران به آذربایجان وجود دارد».

اردوغان در سخنانی پس از جلسه با کابینه خود در اواخر روز سه‌شنبه، پیام خود را تکرار کرد. او افزود: «برنامه‌هایی برای اتصال ترکیه به آذربایجان از طریق پروژه‌های راه‌آهن و جاده، ایران را نیز شامل می‌شود. ما می‌خواهیم از طریق پروژه‌های مشترکی که همسایه ما را شامل می‌شود، منطقه خود را به حوضچه‌ای از صلح و رفاه تبدیل کنیم. ما این روند را بدون حذف کسی پیش خواهیم برد. ما در اسرع وقت کریدور زنگزور را خواهیم ساخت. ما با دوست و برادر خود آذربایجان از طریق نخجوان ارتباط جاده‌ای و ریلی مستقیمی خواهیم داشت».

سفر اردوغان به نخجوان تنها چند روز پس از حمله یک‌روزه آذربایجان به منطقه قره‌باغ در هفته گذشته انجام شد که منجر به تسلیم نیروهای ارمنی در منطقه شد. از اوایل دهه ۱۹۹۰، ارمنستان و آذربایجان بر سر این منطقه مناقشه داشته که در جنگ سال ۲۰۲۰ تحت کنترل نیروهای آذری قرار گرفت. در حالی که ترکیه و اسرائیل در جنگ ۴۴ روزه از نیروهای آذری حمایت کردند، ایران از ارمنستان حمایت کرد.

بازپس‌گیری مناطق قره‌باغ توسط آذربایجان که در چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، عمدتاً تحت اشغال ارامنه در نظر گرفته شده بود و تغییر در موازنه قوا در جنوب قفقاز منجر به افزایش تنش‌ها بین باکو و تهران شده است.