به گزارش اکوایران،بشار اسد در جریان اولین سفر رسمی خود به چین در تقریباً دو دهه گذشته است، در حالی که به دنبال حمایت مالی برای بازسازی کشور ویران شده خود و همچنین احیای رژیم خود پس از سال‌ها انزوای جنگ داخلی سوریه است.

وی روز شنبه در مراسم افتتاحیه نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی هانگژو شرکت خواهد کرد.

بنابر گزارش فرانس24، رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند شی و اسد بعدازظهر جمعه در همین شهر در شرق چین با یکدیگر دیدار کردند.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی چین، شی به اسد گفت: «امروز ما به طور مشترک آغاز مشارکت استراتژیک چین و سوریه را اعلام خواهیم کرد که به نقطه عطف مهمی در تاریخ روابط دوجانبه تبدیل خواهد شد.»

وی افزود: «چین که با وضعیت بین المللی پر از بی‌ثباتی و عدم اطمینان مواجهه است، مایل است به همکاری با سوریه، حمایت قاطع از یکدیگر، ارتقای همکاری دوستانه و دفاع مشترک از انصاف و عدالت بین المللی ادامه دهد.»

شی گفت که روابط بین دو کشور «در برابر آزمون تغییرات بین المللی مقاومت کرده است.»وی افزود: «دوستی بین دو کشور به مرور زمان تقویت شده است.»

2023-09-22T092237Z_1951116076_RC

«سطح جدید»

چین یکی از کشورهای بسیار معدود خارج از خاورمیانه است که اسد از زمان آغاز جنگ داخلی در سال 2011 که منجر به کشته شدن بیش از نیم میلیون نفر، آواره شدن میلیون‌ها نفر دیگر و آسیب به زیرساخت‌ها و صنعت سوریه شده است، به آن سفر کرده است.

وزارت خارجه چین گفته است که سفر او روابط را به «سطح جدیدی» خواهد برد.مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در یک نشست روتین گفت: «چین و سوریه دوستی سنتی و عمیقی دارند.»

وی افزود: «ما معتقدیم که سفر رئیس جمهور بشار اسد، اعتماد سیاسی و همکاری متقابل را در زمینه‌های مختلف بین دو کشور بیشتر خواهد کرد.»

این اولین سفر اسد به چین از سال 2004 است.

تحلیلگران انتظار دارند که دیدار اسد با رهبر چین تا حدی بر تامین بودجه بازسازی متمرکز باشد. این سفر همچنین در بحبوحه افزایش نفوذ چین در خاورمیانه صورت می‌گیرد.

به نوشته رسانه های خارجی در سال جاری سال پکن توافقی را میانجی‌گری کرد که بر اساس آن رقبای دیرینه منطقه‌ای، عربستان سعودی و ایران -که حامی دمشق است- روابطشان را از سر بگیرند و سفارت‌خانه‌ها را بازگشایی کنند.

این تنش زدایی با بازگشت سوریه به جمع اعراب شورای همکاری خلیج‌فارس در نشستی در عربستان سعودی در ماه مه دنبال شد و به بیش از یک دهه انزوای منطقه‌ای دمشق پایان داد.