به گزارش اکوایران، ناتو در حال آماده‌سازی بزرگترین رزمایش مشترک خود از زمان جنگ سرد در سال آینده است و بیش از ۴۰ هزار سرباز را برای تمرین دفع تجاوز روسیه به یکی از اعضای خود جمع می‌کند. رزمایش «مدافع استوار» به عنوان بخشی از فشار سریع ناتو برای تبدیل‌شدن از یک ائتلاف واکنش بحران به یک اتحاد جنگی بوده که با حمله روسیه به اوکراین تسریع شده است.

به نوشته فایننشال تایمز، مقامات ناتو گفتند که این عملیات در بهار سال آینده آغاز می‌شود و انتظار می‌رود بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ مأموریت جنگی هوایی، بیش از ۵۰ کشتی و حدود ۴۱ هزار سرباز را شامل شود. این مانور برای مدل‌سازی مانورهای احتمالی علیه دشمن که از ائتلاف Occasus به رهبری روسیه الگوبرداری شده، طراح شده است. از نظر استفاده از قابلیت‌های فنی و داده‌های جغرافیایی زنده جهت ایجاد سناریوهای واقعی‌تر، این رزمایش اولین و بزرگ‌ترین در نوع خود است.

سوئد که هنوز ترکیه و مجارستان با عضویت آن در ناتو موافقت نکرده‌اند نیز در آن شرکت کرده که تعداد کل کشورهای حاضر در رزمایش به ۳۲ کشور خواهد رسید.

این رزمایش در ماه‌های فوریه و مارس، در سراسر آلمان، لهستان و کشورهای حوزه بالتیک برگزار می‌شود و بخشی از یک استراتژی آموزشی جدید است که رزمایش‌های ائتلاف ناتو را به دو بار در سال افزایش می‌دهد. نیروهای ناتو همچنین برای مقابله با تهدیدات تروریستی در خارج از مرزهای نزدیک خود آموزش خواهد دید.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در ژوئن سال گذشته گفت که این ائتلاف تعداد نیروهای آماده‌باش خود را از ۴۰ هزار به «بیش از ۳۰۰ هزار» افزایش خواهد داد. این بخشی از یک اصلاح بزرگ تاریخی جهت بردن اتحاد به سمت قابلیت‌های نظامی سنگین در مقابل نیروهای سبک و متحرک مستقر در بالکان و افغانستان است.

به دنبال این بیانیه، رهبران ناتو در نشست ماه ژوئن در پایتخت لیتوانی با طرح‌های دفاعی جدید منطقه‌ای و ایجاد نیروی واکنش متفقین، یک نیروی چندملیتی که می‌تواند به سرعت به تهدیدات پاسخ دهد، توافق کردند. کشورهای حوزه بالتیک نسبت به درخواست ناتو برای تقویت جناح شرقی خود با افزایش نیروها در مرز بلاروس ابراز علاقه کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز گفته که سلاح‌های هسته‌ای در اوایل ماه جولای به بلاروس منتقل خواهند شد، اگرچه حضور آنها تأیید نشده است.

ناتو گردان‌های چندملیتی را در کشورهای بالتیک مستقر کرده تا در صورت حمله، پیشرفت هر متجاوزی را کند کند. آلمان در ماه ژوئن اعلام کرد که ۴ هزار سرباز خود را به طور دائم در لیتوانی نگه می‌دارد. مقامات ناتو گفتند که رزمایش‌ها همچنین عنصر مهمی در نشان‌دادن آمادگی ائتلاف به مسکو هستند.